Samsungladdare började brinna bredvid bebis

Michaelas samsungladdare började brinna.
NYHETER

Michaelas samsungladdare började oväntat brinna i sovrummet.

Då satt hennes 1-åriga dotter bara en halvmeter därifrån och lekte på golvet:

– Det var väldigt obehagligt.

För en vecka sedan kom Michaelas sambo in i sovrummet i deras lägenhet i Vällingby i västra Stockholm och märkte direkt att det luktade konstigt.

– Sen hörde vi att det knastrade. Jag tittade och såg att sladden hade smält. Vi har några böcker i närheten som hade fattat eld. De böckerna brukar vår dotter leka med, säger Michaela.

Samsung skyller på familjen

Michaelas mobilsladd till hennes Samsung Galaxy S7 hade totalt havererat. Bara en halvmeter därifrån stod familjens 1-åriga dotter och lekte.

– Det här är en skandal, säger sambon.

Laddaren hade smält sönder. Vid tillfället hade de ingen mobil inkopplad.

Sedan dess har familjen kämpat mot Samsung om att få upprättelse. Laddaren har undersökts av mobiljätten och i ett mejl från Samsung, som Aftonbladet tagit del av, skriver företaget att felet berodde på yttre påverkan på grund av att ”halsen på sladden är vriden”.

– Det är klart att den blir vriden när den smälter ihop. Den var inte vriden innan, säger hennes sambo.

Familjen har inte fått någon form av ursäkt.

– Rent principiellt vill vi ha en ursäkt. Att de tar på sig att de gjort fel. Att de skyller ifrån sig tar emot. Vår dotter var så nära och det hade kunnat gå riktigt illa. Tänk om hon tagit i den?

”Våga inte använda den igen”

Händelsen har gjort dom ordentligt omskakade. Michaela har erbjudits en ny mobilladdare och har en som väntar på posten. Men den har hon inte velat hämta ut:

– För jag vet inte om det här kommer hända igen. Jag är lite skeptisk till att använda telefon över huvud taget. Jag vågar aldrig mer ladda och gå därifrån.

Samsung vill inte kommentera det enskilda ärendet utan hänvisar till att företaget för en direktkontakt med kunden och inte via media.

– Vi tar alla fall på största allvar och är måna om att få in produkten som anses ha gått sönder på en rejäl undersökning och så har även skett i det här fallet, säger Hanna Brenner, Samsungs presskontakt.

Varför har inget bett familjen om ursäkt för det som har hänt?

– Jag tycker att det är hemskt tråkigt om de uppfattar det så men jag kan inte kommentera det här fallet.

ARTIKELN HANDLAR OM

Samsung