Paulina protesterade mot att jobba gratis – då fick hon sluta

Hemlig inspelning avslöjar kulturen på Espresso House

avGustaf Tronarp

Espresso House påstår sig vara måna om att lyssna på synpunkter från de anställda.

Men Paulina fick sluta efter att hon protesterat mot upprepat gratisarbete.

20-åringen spelade in samtalet med chefen, där hon beskylls för att vara illojal och sprida dålig stämning.

– Man kan ha åsikter, men då håller man dem för sig själv, säger hennes överordnade.

Fyra upplärningspass. Mer förberedelse än så fick inte Paulina när hon började på Espresso House förra sommaren. Den femte dagen stod 20-åringen ensam bakom disken.

– Det var alldeles för kort tid, och kraven var orimliga. Jag fick ringa till min chef och be henne ta in en extra eftersom jag inte klarade allt själv.

Under de följande veckorna jobbade Paulina över omkring en halvtimme varje gång hon skulle stänga fiket.

– Jag gjorde verkligen mitt yttersta för att bli klar i tid. Men det gick inte.

”Fel att jobba gratis”

Paulina stämplade ut när hon var färdig. Då cheferna gjorde sina sammanställningar plockade de dock bort övertiden. Motiveringen var att den inte beordrats.

– Det kändes så fel att behöva jobba gratis. Jag pratade om det med några kollegor när det inte var några kunder i kaféet. Vi var överens om att det inte var okej.

Efterhand började Paulina ta reda på mer om vilka rättigheter arbetstagare har.

Vid ett tillfälle skrev hon ut kollektivavtalet och lade det på ett bord inne på kontoret.

– Jag la sidan med övertidsbestämmelserna överst. Jag tror att det var droppen för dem. De tyckte att jag bara klagade.

Provanställningen avslutades

Via sms fick Paulina en kallelse till ett möte med två platschefer.

– Jag ringde en av dem, som jag hade pratat med ganska mycket innan. Hon sa att vi bara skulle snacka. Det lugnade mig lite.

Paulina spelade in samtalet i hemlighet. Aftonbladet har tagit del av ljudupptagningen av den runt en timme långa konversationen.

– Vi har en hög press på oss från huvudkontoret, säger en av platscheferna.

– Det gäller att planera sin arbetstid. Vi har kostnader och en budget som måste följas.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Paulina spelade in samtalet där hon fick veta att hennes provanställning på Espresso House skulle avslutas.

Chefen förklarar att baristor inte kan bestämma själva om de ska jobba över. Hon berättar också om sitt eget gratisjobbande.

– Jag är perfektionist. När jag valde att göra en perfekt stängning och stanna över en timme så är det klart att arbetsgivaren inte ska behöva betala de pengarna.

Efter att Paulina sagt att hon inte är beredd att arbeta obetalt får hon beskedet att provanställningen kommer avslutas.

– Det känns som att du inte vill vara här. Det märks på din energi.

– Vi vill inte ha en negativ stämpel på ett företag som vi andra brinner mycket för.

”Sjuka villkor”

Aftonbladet har i en rad artiklar kunnat berätta om allvarliga arbetsmiljöproblem på Espresso House, som är en av Nordens största kafékedjor.

Flera uppgiftslämnare har uppgett att kulturen på fikajätten är sektliknande.

”Det är helt sjuka villkor man jobbar med. Det värsta är att alla håller med men ingen vågar ta det vidare”, skriver en tidigare platschef.

Paulina delar den bilden.

– Det är väldigt frustrerande att så få vågar stå på sig och säga ifrån.

”Då ska man inte jobba hos oss”

På ljudinspelningen hörs chefen säga att Paulina har en ”ilska” mot Espresso House, som egentligen bör riktas mot branschen som helhet.

– Man kan ha åsikter, men då håller man dem för sig själv. Tycker man inte att attityden på företaget är bra så ska man inte jobba hos oss.

– Det är så många människor som trivs och mår bra hos oss, och så många som inte har arbete och som gärna skulle vilja stå i baren och jobba.

Sverigechefen: ”Inte grund för uppsägning”

Stina Möller, Sverigechef på Espresso House, vill inte uttala sig om det enskilda fallet. Hon betonar dock att företaget följer reglerna i kollektivavtalet.

– Det som beskrivs är självfallet inte grund för uppsägning. Vi vill gärna komma i kontakt med personen i fråga och reda ut vad som hänt.

– Vi håller inte med om att vi inte skulle lyssna på anställdas synpunkter. Vi förespråkar en öppen kultur med högt i tak, det är på så sätt vi som företag kan växa och bli bättre.

– Jag vill betona att det finns många fina exempel på hur kulturen på Espresso House stärker medarbetarna. Vi skapar förutsättningar för många unga att komma in och växa på arbetsmarknaden. Det är något vi är stolta över.

Möller uppger att Espresso House har vidtagit flera åtgärder för att förbättra arbetsmiljön.

– Vi kompletterar bland annat våra ledarskapsutbildningar, vi har instiftat fokusgrupper med baristor och vi har infört en anonym visselblåsarfunktion, säger hon.

– Vi ser mycket allvarligt på det som har rapporterats. Vi har ett jobb framför oss för att på ett ännu bättre sätt stötta våra unga chefer.

ARTIKELN HANDLAR OM