Spåren efter olyckan: Däckspår och hack i asfalten

NYHETER

Strax efter klockan 15 lämnade polisens tekniker och Statens haverikommission platsen för söndagens tragiska olycka.

Vid olycksplatsen syns däckspår och hack i asfalten.

Vägbanan är smal, omkring 500 meter före olycksplatsen finns en större grop i asfalten.

– Han har upplevt att det har varit ett besvärligt underlag med kraftiga tjälskott, och att det har varit en anledning till att bussen kommit ur kurs, säger Simon Sandberg, pressinformatör på Bergkvarabuss.

1 av 19 | Foto: Morgan Grip
Ojämnheter i asfalten vid olycksplatsen.

Strax efter klockan 15 på måndagen lämnade polisens tekniker och Statens haverikommission platsen för söndagens tragiska bussolycka.

Kort därpå öppnade E45 återigen för trafik.

Vid olycksplatsen syns däckspår och hack i asfalten. I slänten ovanför diket där bussen körde av vägen står tre tända ljus.

Vägbanan är smal. På raksträckan intill Siksjön finns ingen väggren, körbanan tar mer eller mindre slut i diket.

Omkring femhundra meter söder om olycksplatsen syns en större grop i asfalten.

Vad som orsakade den tragiska olyckan kommer den tekniska undersökningen förhoppningsvis snart att ge svar på.

På måndagskvällen kom även uppgifter som tyder på att bussen haft tekniska brister.

Till exempel ska bussen ha underkänts vid två tillfällen i höstas, innan bussen fick klartecken – av en serviceverkstad som ägs av bussföretaget, skriver SVT Nyheter.

”Besvärligt underlag med kraftiga tjälskott”

För smal, för krokig, för skymd, för mycket träd vid vägkanten, skrev Aftonbladets Robert Collin om Inlandsvägen.

Busschauffören, en 62-årig man, uppgav igår att vägbanan varit besvärlig, med stora håligheter.

– Han har upplevt att det har varit ett besvärligt underlag med kraftiga tjälskott, och att det har varit en anledning till att bussen kommit ur kurs, säger Simon Sandberg, pressinformatör på Bergkvarabuss.

– Han har ju det förmodligen väldigt tufft just nu, han mår väldigt dåligt över det som har hänt. Han är väldigt chockad, säger Simon Sandberg som är marknadschef på Bergkvarabuss.

Marknadschefen för Bergkvarabuss poängterar att detta är chaufförens utsago, och att företaget inväntar polisen och haverikommissionens tekniska undersökning.

– Vårt absolut primära fokus just nu är att se till att ta hand om våra medarbetare och se till att de får det stöd som de behöver, säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss.

”Vi redogör inga detaljer”

Statens haverikommission fanns på plats med två utredare, och undersökte bussen och olycksplatsen tillsammans med polisen.

Det är ännu inte klart om de kommer inreda en utredning.

– Det vi gör nu är att samla in uppgifter om olyckan på plats, genom att titta på vägen och fordonet och genom att titta på omständigheterna. Sen kommer vi välja att antingen inleda en utredning eller inte, sade Alexander Hurtig, utredare på Statens haverikommission när de var i färd med att avsluta undersökningen.

Polisens presstalesperson Peder Jonsson säger att polisen kommer avvakta med att offentliggöra vad dagens undersökning av vägen och bussen har visat.

– Vi tänker inte redogöra för några som helst detaljer i den tekniska undersökningen. Det är ännu väldigt tidigt i förundersökningen, säger Peder Jonsson vid polisens ledningscentral.

Fortfarande återstår att höra alla passagerare som befann sig på bussen.

– Utgångspunkten är att vi ska höra alla passagerare när det är möjligt, men vi för en dialog med sjukvården om när det är lämpligt, säger Peder Jonsson vid polisens ledningscentral.

ARTIKELN HANDLAR OM