Fördubbling av antalet sjöfulla

NYHETER

Kraftig ökning av fylleriet i Stockholms skärgård

Sjöfylleriet ökar - inte minst i Stockholms skärgård.

Där har antalet gripna sjöfyllerister har fördubblats sedan 2002.

Enbart förra helgen greps 14 personer.

Incidenter till sjöss där alkohol varit inblandade förväntas öka kraftigt i framtiden. Antalet sjöfyllerister som grips till sjöss har ökat lavinartat de senaste åren.

2002 greps 36 personer för sjöfylleri. Året därpå 55. I år är siffran redan passerat fjolårets, och förväntas stiga ytterligare. Och då talar vi bara om Stockholms skärgård.

Fler krogar i skärgården

Bakom det ökade sjöfylleriet står dels det ökade antalet sjökrogar. För tio år sedan vara antalet få. Endast större turistöar som Sandhamn och Utö hade alkoholservering. Idag ser det annorlunda ut. Nästa varje större ö inhyser en krog.

– De senaste tio åren har antalet sjökrogar ökat lavinartat. Och det finns en utbredd uppfattning att det är okey att åka båt berusad, säger Johnny Söderberg, befälhavare på kustbevakningen som på torsdagskvällen patrullerade Stockholms skärgård tillsammans med kollegan Malin Cardell.

90 procent har druckit

Några ställen i Stockholms skärgård är mer utsatta än andra. Främst handlar det om högt trafikerade platser där det finns krogar i närheten. Sandhamn, Waxholm och Stockholms innerstad är platser som bör undvikas nattetid.

När Värmdö Golf stänger på helgkvällarna uppskattas 90 procent ha druckit innan de sätter sig i båten och kör vidare. Vid ett tillslag förra året stoppade sjöpolisen tolv båtar i närheten av golfklubben. Sex av båtförarna på dessa greps för grovt fylleri. I snitt hade de 1,5 promille alkohol i blodet.

– Många ungdomar tar med sig beteendet från stan där de är vana att färdas från krog till krog. Det är konstigt att det inte sker fler olyckor med dödlig utgång. Hittills har vi haft tur, säger Dan Östman på sjöpolisen.

Kör i 50 knop

Han talar om berusade ungdomar, och män, som kör båtar i hastigheter över 50 knop i det trånga sundet.

– I de hastigheterna gäller det att man kan reagera snabbt, och kunna bedöma situationen runt omkring. Men med stora mängder alkohol i blodet är det omöjligt, säger Östman.

– En del verkar tro att ju mer de dricker desto bättre är de på att köra båt.

Till havs råder i princip fri hastighet. Någon generell hastighetsbegränsning finns inte. Länsstyrelsen har däremot rätt att utfärda hastighetsbegränsningar vid speciella områden, såsom trånga sund och tätt trafikerade sträckor. Det är ofta där som sjöpolisen väntar med sin laser.

–Bryter någon mot hastighetsbegränsningen kan vi ta in dem. Annars krävs det att båtföraren uppvisar ett avvikande beteende, eller kör på ett sätt som kan tyda på att han druckit för mycket, säger Östman.

En bråkdel grips

Förmodligen är de som faktiskt grips för fylleri endast en bråkdel av det totala antalet. Ändå tycker både kustbevakning och sjöpolis att skärgårdsbesökarna utvecklingen är på väg åt rätt håll.

– Den stora merparten är skötsamma på sjön, säger Johnny Söderberg.

– Det är endast en liten klick som står för brotten.

Så här säger lagen

Tidigare fall

Läs även

Per Mattsson