SJ:s nya satsning: en dubbeldäckare

Foto: Från och med augusti ska SJ:s nya tvåvåningståg rulla i Mälardalstrafiken.
NYHETER

Här är SJ:s nya storsatsning.

I höst börjar dubbeldäckaren att rulla på spåren i Mälardalen.

Foto: Med den nya dubbeldäckare hoppas SJ att locka fler att välja tåget.

De nya tvåvåningstågen har fler sittplatser och är anpassade för pendlarresor med många korta stopp. Dessutom ska de snabbt kunna hantera ökad eller minskad efterfrågan över dygnet.

– Detta är SJ:s första stora satsning på nya tåg sedan X 2000 introducerades i början av 1990-talet. Ombordmiljön i varma färger och ljust trä hoppas vi ska upplevas som avkopplande och trivsam vare sig man reser kort eller långt, säger Jan Olson, chef för affärsutveckling på SJ, i ett pressmedelande.

Vid dagens pressvisning avslöjades dessutom att SJ-resenärer inom kort kommer att få tillgång till internet och bättre mobiltäckning ombord.

Ny design

Totalt kommer 43 tåg att levereras av tillverkaren Alstom.

Det nya profilprogrammet har tagits fram med hjälp av Lars Hall AB och kommer inte bara att synas ombord på tågen utan även i alla andra SJ-sammanhang.

X 2000-tågen får det nya utseendet från och med början av 2005. För att SJ ska klara av övergången såväl praktiskt som ekonomiskt ska den den nya profilen införas successivt under flera år.

- SJ genomgår en genomgripande förändring och vi är i dag ett helt annat företag än för tio år sedan. Designförändringen är ännu en del av att skapa ett modernt, lönsamt och kundnära reseföretag, säger Jan Olson.

Nicklas Hermansson