SAS ställer alla Dash-plan

NYHETER

Inställda flygturer och förseningar

Olyckan på Kastrup skakar om SAS rejält.

Den kommer också att innebära stora problem i form av inställda flighter.

SAS beslutade dirkt efter olyckan att omedelbart ställa alla bolagets Dash-maskiner på marken.

Precis när SAS trodde problemen var över med den olycksdrabbade plantypen Dash 8 Q-400 börjar mardrömmen igen.

Olyckan på Kastrup idag ser ut att bero på samma problem som vid flera tidigare haverier och tillbud.

SAS personal vill inte ha Dash

SAS valde på lördagen att omedelbart stoppa alla Dash, som nu ställs på marken på obestämd tid – igen.

– Det var ett självklart beslut. I ett sånt här fall och med den här bakgrunden kan vi självklart inte flyga med planen, säger Bertil Ternert, informationschef vid SAS.

Skandinaviska luftfartsmyndigheten drar dessutom med omedelbar verkan in luftvärdighetsbevisen för plantypen.

Den nya olyckan idag har gått som en stöt genom koncernledningen.

Bolagets VD Mats Jansson avbröt sin USA-vistelse i eftermiddags för att omedelbart flyga hem och röster finns redan internt om att byta ut Dash-planen mot en annan typ.

– Självklart blir det en diskussion om det här. Och vi har haft garantier från tillverkaren i Kanada ett flertal gånger tidigare om att nu skulle allt fungera. Men så är det uppenbarligen inte, säger Ternert.

”Vi har gått igenom allt”

Varenda detalj i landningssställen på planen har gåtts igenom. Tillverkaren har fått revidera sin servicemanual, eftersom det överhuvudetaget inte funnits med väsentliga saker i serviceinstruktionen.

– Vi från vår sida har uppfattat att vi gått igenom allt som kunde gås igenom för att säkerhetsställa att detta inte skulle kunna hända igen, säger Bertil Ternert, informationschef vid SAS.

Sju plan i Svrige

De 27 Dash-planen i SAS utgör cirka fem procent av koncernens hela flotta på cirka 300 plan.

De flesta Dash flyger i Danmark, men sju av planen finns i Sverige.

– De finns främst i Kalmar och Örnsköldsvik och personalen där har flera gånger haft klagomål, säger Ternert.

Q400 finns också i Skellefteå och Växjö. Planen går mellan respektive ort och Stockholm Arlanda.

SAS kabinpersonal krävde redan efter de tidigare olyckorna att bolaget byter ut den aktuella plantypen mot något annat.

Miljoner varje dag

Det var på lördagskvällen fortfarande oklart exakt hur många passagerare som berörs.

– Men tyvärr har vi nu en viss vana vid det här. Information kommer att finnas ute på vår hemsida i Sverige och i Danmark senast i morgon förmiddag, säger Ternert.

– Där kommer också att anges vilka alternativ som gäller för våra passagerare.

Information om alternativ finns också på de ställen där biljetter säljs.

Kräver halv miljard

Förra gången beslutet togs att ställa Dash sa SAS att det kostar bolaget 10-15 miljoner kronor varje dag planen stod still.

Koncernen har redan efter de tidigare incidenterna stämt tillverkaren på 500 miljoner kronor i ersättning.

Hur situationen blir nu är fortfarande oklart och SAS ville på lördagskvällen inte kommentera vilka ytterligare krav som nu kommer att ställas.

Tillverkaren, det kanadensiska företaget Bombardier, har inte gått att nå för en kommentar.

Alla hade rostskador

Det är mindre än två veckor sedan det sista Dash-planet släpptes upp igen, efter en total genomgång av landningsställen på hela SAS flotta av den aktuella typen. Genomgången gjordes tillsammans med tillverkarens egna tekniker.

SAS hade då konstaterat att varenda Dash-plan – totalt 27 stycken inklusive de som då havererat – hade rostskador i landningsställen.

Fler flygbolag än SAS har också drabbats av problem och haverier av samma typ med Dash.

SAS var ett av de första flygbolagen i världen som köpte planet. Det bedömdes bland annat vara miljövänligt eftersom det är bränslesnålt. Men Dash har sedan dess också haft rekordmånga småfel, inklusive lampor som indikerat fel under flygning utan att man sedan lyckats hitta något.