Teorierna: Därför störtade planet utanför Moskva

NYHETER

Bara några minuter efter avgång störtade passagerarplanet från Saratov Airlines med 71 personer ombord utanför Moskva.

Samtliga personer ombord dog och nu håller utredarna på att försöka kartlägga vad som ledde till den dramatiska kraschen.

Faktorer som utreds är den mänskliga faktorn, tekniskt haveri, isbildning på flygplansvingarna och svåra väderförhållanden.

Passagerarflygplanet av typen Antonov AN148 störtade efter bara några minuter i luften, strax sydost om Moskva, under måndagseftermiddagen.

Samtliga personer ombord, 65 passagerare och sex personer i besättningen, omkom i kraschen. Enligt den passagerarlista som ryska myndigheter gått ut med finns tre barn bland de döda.

Passagerarna kom till största del från Orenburgregionen i södra Ryssland där Orsk ligger, samt från Schweiz, Azerbajdzjan och Ryssland.

700 kvarlevor återfunnits

På måndagen hade runt 700 kvarlevor och 400 vrakdelar återfunnits i sökområdet, uppger den ryska tidningen Kommersant.

Sökandet kommer att fortsätta den kommande veckan och enligt transportminister Maksim Sokolov kräver arbetet med att identifiera offren ”genetisk expertis” och kan därför dröja mellan två och tre månader.

President Vladimir Putin har beordrat att en arbetsgrupp ska bildas för att undersöka vad som orsakade kraschen. Den ukrainska flygplanstillverkaren Antonov har erbjudit sig att bistå med all nödvändig hjälp i utredningen.

1 av 9
Planets två svarta lådor har återfunnits.

Utesluter terrorbrott

De senaste veckorna har rekordstora mängder snö fallit i landet och enligt den statliga haverikommissionen undersöker man om de rådande väderförhållandena kan vara en möjlig förklaring till kraschen.

Även faktorer som motorhaveri, fel på mätinstrument, isbildning på vingarna och den mänskliga faktorn utreds, men i dagsläget tycks myndigheterna utesluta terrorbrott, skriver den statskontrollerade nyhetsbyrån Interfax.

Planets två svarta lådor har återfunnits och utredarna kommer även att analysera bränsleprov, olika register och spårningssystem samt se över vilka underhåll och tekniska inspektioner av flygplanet som gjorts samt de medicinska undersökningarna av besättningsmedlemmarna ombord.

Inledningsvis kom obekräftade uppgifter gällande att flygplanet skulle ha krockat med en posttransportshelikopter, men enligt de vrakdelar som återfunnits på nedslagsplatsen tyder inget på att det skett en kollision.

Uppgifterna går isär om huruvida planet före kraschen ska ha begärt att få nödlanda. Enligt Interfax uppger dock den ryska haverikommissionen att besättningen aldrig larmade om några problem eller begärde att nödlanda.

Planen är ”ganska säkra”

Flight 6W703 flögs av det ryska flygbolaget Saratov Airlines och var på väg till staden Orsk, knappt 175 mil sydost om den ryska huvudstaden, när det försvann från radarn och störtade vid byn Argunovo, sydöst om Moskva.

Innan avgången till Orsk ska planet ha gjort tre inrikesflygningar till och från Moskva. Före det ska besättningen ha bytts ut, uppger Kommersant. 

Flygbolaget Saratov har ställt in flygningarna med sina resterande An-148-plan i väntan på utredningen. En annan An-148-operatör uppger dock att deras plan är ”ganska säkra” och ska flyga som vanligt, skriver Kommersant.

 

LÄS OCKSÅ: Experten Därför kraschar flygplan

 

Världens 3 dödligaste flygolyckor 00:35
Världens 3 dödligaste flygolyckor 00:35