Viking Line svarar: Ett etablerat koncept

NYHETER

Här är frågor Aftonbladet har ställt till arrangören Peter Rangwe och Viking Line samt det svar som rederiets informationschef, Eleonora Hansi, har lämnat per mejl.

Hej, jag kontaktade Peter Rangwe med frågor och han hänvisar till dig.
Jag har följande frågor:
1) En rad fackliga förtroendevalda åkte på en visningsresa på Cinderella 15-16 november. Vilka fackliga förtroendevalda var med på resan?
2) Vad är tanken med den här typen av resor?
3) Vad bjuder Viking Line på och vad får de inbjudna betala själva?
4) Deltagarna betalade 250 kronor för att åka med, om jag bokar motsvarande måltider och hytt kostar det över 1500 kronor. Varför bjuder ni på detta?
5) Ger den här typen av resor bra resultat för er i form av att de inbjudna återkommer och bokar konferenser?
Med vänlig hälsning
Richard Aschberg

***

Hej Richard,
Visning av produkten är ett vedertaget förfarande för hotell, konferensanläggningar och rederier i marknadsförings- och försäljningssyfte. Man riktar sig då till den eller de på ett företag eller inom en organisation som köper in konferenser, utbildningar, transporter och dylikt. När det gäller kryssningsfartyg som endast är i hamn en kort stund sker visningen av logistiska skäl till havs, det blir alltså en visningsresa. I en visningsresa ingår normalt ett program med presentation av Viking Line som företag, visning av olika hyttkategorier, restaurangutbud, konferenslokaler och övriga faciliteter som en konferenskund kan tänkas vara intresserad av.
Viking Line har samma visningspaket för alla oavsett vilket företag eller vilken organisation man kommer ifrån. I paketet ingår standardhytt, trerätters middag, ett enklare vinpaket till måltiden och drinkkupong för den som så önskar. Därefter frukost och buffélunch. Vi har ett pris på 250 kronor per person för detta paket som är tänkt att täcka administrativa kostnader.
Viking Line ger inte ut resenärsuppgifter annat än till myndigheter.
Med vänliga hälsningar,
Eleonora Hansi

Vet du mer? Tipsa Aftonbladet 00:45
ARTIKELN HANDLAR OM

Rederiet

Resor