FN: Rena avrättningar vid bordningen av ”Ship to Gaza”

avErik Olsson

Men kommissionen bakom rapporten får kritik för partiskhet

Foto: AP
Nio personer sköts till döds – sex av dem efter rena avrättningar – och över 50 skadades vid bordningen av Ship to Gaza.

Nio personer sköts till döds – sex av dem efter rena avrättningar – och över 50 skadades.

Så summerar nu FN:s råd för mänskliga rättigheter den israeliska bordningen av fartygskonvojen ”Ship to Gaza” i slutet av maj i år.

– Sex av de avlidna föll offer för rena avrättningar, varav två sköts efter att de först skadats allvarligt och inte kunde försvara sig, säger Karl Hudson-Phillips, ansvarig för kommissionen som utsetts av FN:s råd för mänskliga rättigheter, i ett officiellt uttalande.

Rådet för mänskliga rättigheter har dock fått motta en hel del kritik för att vara allt för ensidigt anti-israeliska, bland annat internt från FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon.

Henning Mankell ombord

Fartygskonvojen ”Ship to Gaza”, där flera kända svenskar däribland Henning Mankell deltog, hade för avsikt att leverera humanitär hjälp till Gaza som har varit helt blockerat av Israel sedan 2007.

Kommissionen deklarerar nu att den israeliska militärens brutala insats mot konvojen som skedde nattetid den 31 maj i år var ”oproportionell och överdriven”.

I den 56-sidiga rapporten som nu färdigställts fastslås även att ett flertal brott mot mänskliga rättigheter och humanitära lagar skedde under och efter insatsen.

Inga vapen på fartygskonvojen

Allt detta skedde dessutom utan att den israeliska insatsstyrkan kunnat visa upp ett enda beslagtaget vapen från något av skeppen.

Endast en lite grupp av passagerarna på fartyget Mavi Marmara ska ha beväpnat sig med tråpåkar och järnrör när det redan stod klart att israelerna skulle borda dem. Det finns inga bevis för att några skott avfyrades från skeppen mot den israeliska insatsstyrkan.

Däremot avfyrades både skarpa och lösa skott från militärhelikoptrar innan soldaterna ens kommit ombord på skeppen.

– Israel använde sig av ”fullkomligt onödigt våld”, säger domaren Karl Hudson-Phillips,.

Kommissionen har efter intervjuer med över hundra ögonvittnen kunnat konstatera att passagerarna på Mavi Marmara efter attacken hölls med handfängsel och tvingades stå på knä i flera timmar.

Sparkade och slagna

De blev sparkade och slagna med gevärskolvar. Även passagerarna på de andra fartygen utsattes för övergrepp.

Och för de som vägrade att skriva på erkännanden om att de trängt sig in på israeliskt område utan tillstånd fortsatte misshandeln senare även på land innan de deporterades via flygplatsen i Tel Aviv.

Det bör dock tilläggas att Israel konsekvent vägrat samarbeta med rådet för mänskliga rättigheter och därför bygger deras rapport endast på vittnesuppgifter från passagerare på "Ship to Gaza".

Ytterligare en utredning av händelserna den 31 maj pågår just nu inom FN där även israeliska vittnesmål ingår.

Flera länder, däribland USA, har även uppgett att man anser att Israel hade rätt att borda skeppskonvojen enligt internationell rättspraxis.