Piloten utelåst från cockpit på planet

1 av 65
NYHETER

SEYNE-LES-ALPES/STOCKHOLM. En av piloterna var utelåst från cockpiten när flyget störtade i Alperna.

Det avslöjar ljudupptagningen från planets svarta låda.

Nu bekräftar tyska åklagare att det bara befann sig en person i cockpit under kraschen, uppger Reuters.

– Mannen på utsidan knackar lätt på dörren men får inget svar. Sen slår han hårdare men får inget svar. Det kommer aldrig något svar, säger en utredare till New York Times.

Det tog bara en halv sekund – sedan var hela flygplanet i spillror.

Vrakdelarna efter Germanwings flight 9525 är utspridda över ett stort område i den oländiga terrängen i sydfranska Alperna, men trots det hittades den första av planets två så kallade svarta lådor redan samma dag som kraschen i förrgår.

Lådan var skadad men skickades från Alperna till flygsäkerhetsmyndigheten BEA i Paris. Där har haveriutredarna nu lyckats få fram en ljudfil inspelad i cockpiten som kan förklara varför planet tappade höjd i åtta minuter utan att piloterna skickade ut ett nödrop.

”Försöker slå in dörren”

Ett militärt befäl som deltar i utredningen beskriver för New York Times hur piloterna har en väldigt avslappnad konversation under flygningens inledande skede. Sedan hörs hur en av piloterna lämnar cockpiten för att senare inte kunna ta sig in.

– Mannen på utsidan knackar lätt på dörren men får inget svar. Sen slår han hårdare men får inget svar. Det kommer aldrig något svar.

Att döma av inspelningen blev piloten alltmer desperat, säger befälet.

– Man kan höra hur han försöker slå in dörren.

”Öppnade inte”

Samtidigt som de nya uppgifterna kan räta ut några frågetecken om vad som hände ombord uppstår också nya frågor, påpekar befälet.

– Vi vet ännu inte varför en av dem gick ut. Men vad som är säkert är att den andre piloten var ensam i slutskedet och inte öppnade dörren.

Klart är dock att tyska åklagare bekräftar att bara en person befann sig i cockpit när planet störtade, uppger Reuters. Det är fortfarande oklart vem av piloterna som befann sig där.

Under en presskonferens utanför Paris i går ville Remy Jouty, chef för flygsäkerhetsmyndigheten BEA, inte kommentera innehållet på ljudfilen.

– Vi ska nu genomföra en detaljerad analys av ljuden och kommentarerna som vi får fram från inspelningen, säger han.

Svårtillgänglig olycksplats

För att lösa mysteriet har Remy Jouty förutom sina franska medarbetare även hjälp av utredare från tyska och spanska haverikommissionen samt från Germanwings moderbolag Lufthansa. Arbetet försvåras dock av olycksplatsens otillgänglighet.

Ett tiotal helikoptrar utgår från de franska byarna Seyne-les-Alpes och Les Verdette och flyger fram och tillbaka till haveriområdet.

Aftonbladets team kunde i går ta sig till fots nästan hela vägen fram till olycksplatsen. Terrängen består av höga stup och isiga passager, vilket försvårar arbetet med att bärga vrakdelar och ta hand om kvarlevorna efter de 150 dödsoffren. Bara att ta sig 100 meter till fots kan ta över en timme.

Allt fotograferas

Flera hundra personer arbetar nu i skift i den smala dalgången där flight 9525 kraschade vid 10.40 i förrgår förmiddag.

Helikoptrar för personaltransporter kan landa längst ner i dalen, men därifrån sträcker sig haveriområdet omkring en kilometer upp längs den branta sluttningen. De flesta som deltar i insatsen måste gå upp längs berget till fots. Bara några specialutbildade team kan fira ner sig från mindre helikoptrar högre upp på branten.

Hela området fotograferas från luften innan kroppar och föremål lyfts bort, för att underlätta en rekonstruktion av händelseförloppet.

Allt arbete sker under stor tidspress.

Ingenting fanns kvar

Högre upp i bergsmassivet började snön att falla i går och för varje timme ökar oron för att ovädret dra in över haveriplatsen.

– Förhållandena är svåra nog som de är, men om det kommer 30 centimeter snö kan det här försenas i veckor, säger bergsguiden Jean-Louis Bietrix, 62, till Aftonbladet.

Han var den som ledde den första räddningsstyrkan till platsen och är fortfarande chockad över synen som mötte honom.

– Det fanns ingenting kvar förutom två stora delar av flygplanet, säger han.

– Det är helt obegripligt. 150 personer, men jag kunde inte se en enda.

Identifierar med tandkort

I går började räddningsarbetare frakta ner kvarlevorna efter de döda. De flygs ned med helikoptrar och lastas in i speciella bilar för att sedan transporteras till ett mobilt fältsjukhus i Seyne-les-Alpes.

Där ska en grupp rättsläkare, läkare och tandläkare med hjälp av dna-prover och tandkort identifiera kropparna.

ARTIKELN HANDLAR OM