Elsparkcyklar

Polis i Malmö vill förbjuda elsparkcyklar

avAftonbladet

Foto: Geir Olsen / TT NYHETSBYRÅN
Arkivbild.

Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat kraftigt.

Nu kräver chefen vid Malmöpolisens avdelning som hanterar olyckorna att fordonen antingen får tydliga regler eller förbjuds helt, rapporterar SVT Skåne.

Antalet elsparkcyklar eller elskotrar har ökat kraftigt även i Malmö. Ökat har också antalet olyckor där fordonen är inblandade.

Polisen Ola Stockselius är chef vid den tremannagrupp hos Malmöpolisen som hanterar olyckor där elsparkcyklarna är inblandade.

Det man utreder är främst kollisioner där det finns misstankar om trafikbrott. Enligt Ola Stockselius finns flera faror.

– Elskoterförarna chansar på att hinna. Dessutom är deras lysen ofta för dåliga i mörker, säger han till SVT.

Dessutom har bilister svårt att skilja mellan en elskoterförare och vanliga gångtrafikanter, speciellt vid korsningar. Det är där många av kollisionerna sker.

Utöver rena krockar med andra fordon är elskotrarnas konstruktion i sig en risk. Låg tyngdpunkt och mycket små hjul har gjort att fordonet lätt fastnar till exempel vid trottoarkanter.

– Då dyker man framöver rakt ner i backen och landar på huvudet och det är skallskadorna som är värst. Jag har inte heller sett någon som haft hjälm ännu, säger Ola Stockselius till SVT.

Enligt Transportstyrelsen har man precis inlett ett samarbetsprojekt för att utreda problemen med elsparkcyklar. Man tittar både på infrastrukturen i trafiken, på hur elskotern är konstruerad och hur förarna beter sig.

Enligt Trafikverkets utredare Robert Ståhl bedömer man hittills att problemet är förarnas beteende.

Både Trafikverket och ansvarig infrastrukturminister Tomas Eneroth avfärdar ett förbud mot elsparkcyklar. Hur man vill stoppa de ökande problemen med olyckor och allvarliga personskador är däremot inte känt.

ARTIKELN HANDLAR OM