Tvingas du in i garderoben?

NYHETER

Reglerna som gäller när du måste "hänga in"

1 av 3 | Foto: Gillar du inte att hänga in jackan? Inte så mycket att göra åt det. Restaurangerna sätter de regler de vill.

Att hänga in eller inte hänga in - det är frågan.

Vi har svaret.

Kolla in vårt jack-FAQ.

Vem har ansvaret för det jag hänger in?

Den praxis som finns, och som vägleder Allmänna reklamationsnämnden i deras beslut är att krogen ska ta ansvar för jackan och det som normalt tillhör en jacka, som vantar, halsduk. Men sånt som inte tillhör kläder som mobil, nycklar och kontokort har de inget ansvar för.

Ibland står det på en lapp att de inte tar något ansvar, har de friskrivit sig då?

Nej, konsumenttjänstlagen gäller fortfarande eftersom de utför en tjänst och får betalning för den.

Jag tycker att min jacka är en del av min outfit, kan jag inte få ha den på?

Restaurangerna får dessvärre sätta de regler de vill för att släppa in en gäst, så länge de inte bryter mot lagen om diskriminering.

Får de ta hur mycket betalt som helst i garderobsavgift?

Ja, i princip. Ofta är det fristående företag som sköter garderoben och de sätter de priser de anser rimliga.

Vad händer om jag tappar brickan?

Då får du oftast vänta till sist, och hoppas att ingen annan hittat brickan och plockat ut den. Då är det ditt eget fel och du kan inte få ersättning av stället. Om den hänger kvar får du den utan bricka. Om du inte har möjlighet att vara kvar så länge kan du fråga snällt om du kan få den mot att du identifierar specifikt fickinnehåll.

Jag har kvar min bricka, men jackan är borta. vad händer nu?

Om de har lämnat ut jackan till fel person så är de ansvariga. Brickan är ett tecken på restaurangens och ditt avtal, så länge man har kvar den är man safe.

Ibland hänvisar krogpersonal till brandskyddet när man diskuterar jacka på eller av, är det korrekt?

Lars Rang brandingenjör på Svenska brandskyddsföreningen säger att han inte känner till några sådana myndighetskrav.

Vart ska jag vända mig om jag anser mig illa behandlad i ett garderobsärende?

Allmänna reklamationsnämnden eller ansvarsnämnden som Sveriges hotell- och restaurangägare har, det är en vägledande instans i de fall där det uppstår kundmissnöje.

Sofia Larsson