Kunderna: Ica är bäst – Lidl är sämst

NYHETER

Tyska lågpriskedjan Lidl får bottenbetyg av kunderna.

ICA är bäst.

Åtminstone om man ska tro den undersökning som gjorts av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Enligt undersökningen finns det bara ett skäl att handla på Lidl – priset.

Lidl är en utpräglad lågpriskedja som bara säljer egna märken. Det är ont om personal, långa köer till kassorna och servicen i det närmaste obefintlig.

Men kunderna står ut med service i vad Svenska Dagbladet kallar ”Skandiaklass”. Kanske för att Lidl i motsats till Skandia inte lovar ett dugg annat än låga priser.

Netto också i topp

SKI har frågat 3?000 kunder om vad de tycker om olika företag.

ICA hamnar i topp, men även Coop och Axfood får bra betyg. Netto hamnar också i toppklassen, skriver Svenska Dagbladet.

Frågorna handlade om image, förväntningar, upplevd kvalitet och prisvärdighet. Svaren sammanfattades i ett totalbetyg.

Stormarknader och livsmedelshallar får bättre betyg än service och närhetsbutiker.

Trots att de flesta svenskar är medlemmar i ICA eller Coop är vi inte särskilt trogna; bara en femtedel av oss gör sina inköp hos en och samma kedja.

Även byggvaruhusen får bra betyg. Bygg Max får högst följt av Beijer Bygg, Coop Bygg och Bauhaus.

Systembolaget gjorde en djupdykning i fjol när kritiken var som värst. I år har läget förbättrats något.

Svante Lidén