Nyheter

Nu är de "utländska agenter" – allt är som vanligt

Av: 

TT

NYHETER

Rysslands enda oberoende tv-kanal Dozjd har stämplats som ”utländsk agent” – en benämning som kan leda till drastiska inkomstförluster och höga böter. Men inne på redaktionen märks det knappt.

– Vi måste bli bättre och bevisa att vi inte är krossade, säger programledaren Anna Mongajt.

Hon utvecklar sitt resonemang för TT:s utsända.

– Om vi visar svaghet blir våra tittare deppiga. Och de har det svårt nog just nu, säger Mongajt, som också är kreativ direktör på Dozjd, eller TV Rain som den heter på engelska.

En våg av internationell uppmärksamhet har svept över tv-kanalen sedan den stämplades som ”utländsk agent” i slutet av augusti. På några veckor har journalister från The New York Times, BBC, tyska ZDF och flera andra varit här på besök.

”Dozjd – optimistic channel” – lyder beskrivningen som är påklistrad på varje glasdörr på kontoret. Neonlamporna i lila och rött lyser upp den mörka redaktionen. Stämningen beskrivs som familjär och informell.

– Redaktionen lever antingen i depression eller eufori. Nu är vi euforiska, säger Mongajt.

”Skulle hända förr eller senare”

Bakom en rosa neonskylt med texten ”Sex” och bland burkar med honung sitter tv-kanalens skapare, Natalja Sindejeva. I hennes oas andas man in västlig frihet, feminism och doftljus. Klockan är lite över 13 men Sindejeva ser redan trött ut – för snart två år sedan diagnostiserades hon med bröstcancer.

Hon tar ett bloss på en cigarett innan hon svarar på frågan om vad hon tycker om att kanalen stämplats som ”utländsk agent”, ett sätt för Kreml att dra undan mattan för oönskade organisationer och företag.

– Jag förväntade mig att det skulle hända förr eller senare, men har så klart hoppats på det bästa. Så det var både väntat och oväntat, säger Sindejeva, som också är vd på tv-kanalen.

Sindejeva grundade Dozjd för elva år sedan. Tv-kanalen är känd för oberoende rapportering om allt från annekteringen av ukrainska Krimhalvön, politiska protester, det pågående valet och förgiftningen av oppositionsledaren Aleksej Navalnyj. Programmen genomsyras av en tydlig regimkritisk, feministisk och HBTQ-vänlig agenda, till skillnad från de statligt ägda tv-kanalerna.

Och nu är Dozjd ”utländsk agent” i sitt eget land. Det är svårt att förstå vad en ”utländsk agent” är men för att bli stämplad räcker det med att få en betalning från utlandet. Det har Dozjd fått vid enstaka tillfällen.

– Staten placerar mig på en lista över fiender, och jag är ingen fiende. Jag och Dozjd är superpatriotiska. Jag vill leva och arbeta i Ryssland, jag vill att landet ska utvecklas. Det är därför vi gör det vi gör, säger Sindejeva.

Annonsörer försvinner

Utpekandet innebär tätare ekonomiska redovisningar. Att bryta mot lagen, som är otydlig på många punkter, leder till höga böter, och jurister på tv-kanalen jobbar nu dubbelt så hårt.

Varje sändning måste börja med en 15-sekunders varning med texten ”DET HÄR MEDDELANDET KOMMER FRÅN EN UTLÄNDSK AGENT”. Redaktionen har lagt det mot en rosa bakgrund. Men annars har inget ändrats, berättar flera av de 170 medarbetarna.

– Frihetsandan är det viktigaste som jag lyckats behålla. Alla vet att censur är olämpligt här. Inget kommer att påverka vårt arbete, oavsett vad som händer, hävdar Sindejeva.

På listan över medier som stämplats ”utländska agenter” finns nu över 45 organisationer och privatpersoner, och mer än hälften av dem har pekats ut det senaste halvåret – bland dem flera ledande oberoende nyhetsredaktioner. Vissa har varit tvungna att lägga ned sin verksamhet på grund av riskerna det medför och annonsörernas rädsla för att samarbeta.

– Regimen försöker skapa osäkerhet genom att dra en linje mellan oss och de andra, vänner och fiender, de farliga och ofarliga, säger Mongajt.

Inte första gången

Det är inte på första gången tv-kanalen fått anpassa sig efter nya förhållanden. År 2014 stängdes Dozjd av från kabelsändningar efter att man sänt vad som uppfattades som en kontroversiell enkät, där man frågade folk om landets ledning borde ha lämnat över S:t Petersburg, dåvarande Leningrad, till tyskarna under andra världskriget, för att rädda tusentals människors liv.

Det väckte starka reaktioner och ingen kabel-tv-leverantör ville fortsätta samarbeta med tv-kanalen. De hänvisade till att de inte höll med om ”den redaktionella inriktningen” – och kanalen tappade 80 procent av sina inkomster. Dessutom kastades de ut från sitt dåvarande kontor.

Redaktionen flyttade till Sindejevas lägenhet, och satsade på att sända via nätet.

– När vi har öppnat en Youtube-kanal och vår publik har vuxit enormt – från tusentals till miljoner. Då har vi blivit farliga, säger Mongajt.

Det senaste året har Dozjd haft över en miljard klick på sin Youtubekanal – fler än världsledande nyhetssajter som till exempel Al Jazeera.

Och efter stämplingen som utländsk agent har antalet prenumeranter bara ökat, enligt Dozjds företrädare.

– I sådana stunder stöttar vår publik oss alltid, de blir fler och de deltar aktivt i vårt liv. De skickar fler donationer till oss och köper prylar med vår logga, säger Sindejeva.

Ändrat klimat

De senaste veckorna har redaktörerna skrivit öppna brev till president Vladimir Putin och även gett förslag på lagändringar för att uppmana till förändringar i mediernas situation.

– Det är ett försök att visa att tillsammans kan vi ändra läget. Men tyvärr, ju längre tiden går, desto starkare blir känslan att vi måste bli fler som agerar för att verkligen kunna ändra något, säger Mongajt.

ANNONS EXTERN LÄNK

Vitare tänder i höst? Köp tandblekning här – resultat på 30 minuter.

Dentway

Publisert: