Swedbank tvingas betala 850 miljoner efter it-strulet
Publicerad 2023-03-15
I våras fick flera Swedbank-kunder problem med sina konton på grund av ett it-strul.
Nu måste banken betala 850 miljoner i sanktionsavgift.
– Det inträffade visar att det kan få allvarliga konsekvenser när rutiner frångås, säger Susanna Grufman från Finansinspektionen.
Omkring en miljon Swedbank kunder fick problem med sina bankkonton i april 2022. På grund av it-strul hade kunder svårt att överföra, ta emot och se sina pengar. I en del fall visades negativa siffror på kundernas konton.
Nu tvingas storbanken betala 850 miljoner i sanktionsavgift för sitt it-misstag, uppger Finansinspektionen i ett pressmeddelande.
– Det inträffade visar att det kan få allvarliga konsekvenser när rutiner frångås och den interna kontrollen inte upprätthålls, säger Susanna Grufman, vikarierande generaldirektör, i ett pressmeddelande.
Swedbank säger att de beklagar de problem som IT-incidenten orsakade och även att de har bett kunderna om ursäkt.
– Vi ser allvarligt på Finansinspektionens anmärkning om att vi gjorde en ändring i ett IT-system utan att bankens interna rutiner och processer följdes. Vi ska nu analysera beslutet, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef Swedbank, i ett pressmeddelande.