Uppsalaföretaget ställer om – för att hjälpa arbetslösa

Av: Magnus Jansson Klarin

Publicerad:
 Fred Isaksson och Andreas Samuelsson startade företaget efter att ha gjort ett examensjobb.
Foto: Pressbild
Fred Isaksson och Andreas Samuelsson startade företaget efter att ha gjort ett examensjobb.

När coronakrisen slog till med full kraft drabbades också Ava, ett företag som riktar sig mot att hjälpa unga vuxna med utbildnings- och yrkesval.

Ett hårt slag mot Uppsala-startupen som precis låg i startgroparna.

När coronakrisen slog till med full kraft drabbades flera företag av något som kan liknas vid en total nedstängning. Så var det också för Ava, en Uppsala-startup som inriktat sig på unga vuxna med behov av studie- och yrkesvägledartjänst.

– Det blev plötsligt tvärstopp, alla inplanerade möten ställdes in och vi visste inte riktigt hur vi skulle gå vidare, säger Fred Isaksson som tillsammans med Andreas Samuelsson ligger bakom det nystartade företaget som är resultatet av ett tidigare examensarbete på Uppsalaföretaget Alpha CE som nyligen försattes i konkurs.

– Tillsammans med ägaren för Alpha CE, Maria Mattsson Mähl, valde vi att gå vidare och starta ett företag. Ave, som företaget heter, ska ligga i framkant när det gäller digitala lösningar.

Foto: Pressbild
Maria Mattsson Mähl, grundare av Alpha CE som nyligen gick i konkurs, är med och stöttar startupen.

Krisen fick dem att tänka om

Med den ursprungliga affärsidén i pausläge, och med rubriker som talade om massuppsägningar och mer än 600 000 arbetslösa, började Fred Isaksson och Andreas Samuelsson att tänka om – och i måndags lanserade de en helt ny sajt som ska hjälpa alla de hundratusentals som nu riskerar att bli av med sitt jobb i spåren av coronakrisen.

– Eftersom vi inte hade en redan färdig tjänst, samtidigt som allt fler unga varslas, tvingas studera hemifrån och får sina framtidsplaner inställda, så kände vi att det finns ett behov av att samla de som drabbas och erbjuda dem hjälp, säger Fred Isaksson och fortsätter.

– Framförallt ser vi att många i målgruppen 19–25 drabbas, och många av dem saknar erfarenhet och kunskaper om hur utbildnings- och arbetsmarknaden fungerar – och hur man ska tänka kring framtiden. Vi såg helt enkelt ett behov av att centralisera nödvändig och nyttig information.

Foto: Skärmdump
Med hjälp av diskussionsplattformen Slack kan de arbetssökande mötas och få hjälp.

Chattforum där erfarna kan hjälpa oerfarna

Resultatet blev sajten hurgorjag.nu där personer vars utbildnings- och arbetssituation påverkats av krisen kan ta del av relevant information, eller samlas i olika chattforum där Uppsalaföretaget har tagit hjälp av diskussionsplattformen Slack.

– Det pratas om att över en halv miljon människor kommer att bli arbetslösa på grund av coronaviruset, och vi tror att det här kan ge dem lite hopp och en möjlighet att komma igång igen. Även om man sitter i karantän kan man till exempel jobba med sitt cv, fortsätter Fred Isaksson som också hoppas kunna samla många med kunskap och erfarenhet.

– Chattforumet är uppdelat i olika kanaler beroende på branscher, och där vi hoppas kunna samla sakkunniga och experter inom dessa olika branscher. Så om man känner att man har erfarenhet som man vill dela med sig av är man välkommen.

Vilken typ av hjälp kan man förvänta sig?
– Jag tror, och hoppas, att det kan bli väldigt brett. Allt från att skriva sitt eget cv, hjälp med att starta eget, eller kanske tips och idéer på hur man jobbar hemifrån. Det finns egentligen ingen begränsning.

Vad hoppas ni med den här nya tjänsten?
– Att hjälpa till att mobilisera och stötta de grupper och branscher som drabbats hårdast för att gemensamt kunna blicka framåt och skapa framtidstro.

ANNONS

Storsäljare

Uppsala

Köp en deal, spara upp till 90%

Publicerad:

LÄS VIDARE