”Jag bara väntade på den stora olyckan”

avSara Milstead

NYHETER

Folkraceolyckan i Rimbo har lämnat bilsportentusiaster i chock.

Men källor till Aftonbladet vittnar om säkerhetsbrister vid tävlingarna.

– Jag har länge väntat på att det här skulle hända, säger en person med insyn i evenemanget.

För höga hastigheter. Inga ordentliga räcken mellan bana och publik. Ingen evenemangsambulans på plats. Flera personer som Aftonbladet pratar med – varav en med insyn i den aktuella motorklubben i Rimbo – vittnar om att folkracearrangörerna inte tar säkerhetsfrågor på allvar.

– Jag har länge väntat på den stora olyckan, säger en tipsare som tidigare verkat som banchef.

1 av 4 | Foto: Läsarbild

Han fortsätter:

– Maxhastigheten på banan är 80 kilometer i timmen, men gör en mätning och du kommer att se hastigheter på uppåt 120 kilometer i timmen.

Han berättar att han ofta har påtalat bristerna, men att det sällan fallit i god jord.

– Nej, jag var en idiot som brydde mig om säkerheten, säger han.

”Händer inga olyckor”

Källan – som vill vara anonym – får medhåll av en annan folkraceentusiast med insyn i frågan. Även denna person uttrycker sin ilska över olyckan och berättar att medlemmar som lyfter säkerhetsfrågor inte blir hörsammade inom sporten.

– Det är pinsamt. Det fanns inga godkända räcken, de var av trä. Och det fanns ingen evenemangsambulans på plats, trots att vi talat om det.

– ”Det händer inga olyckor”, säger klubben.

Han fortsätter:

– Jag bara väntade på det här.

”Har följt rekommendationerna”

Tävlingsledare Magnus Danielsson i MK Rimo slår dock ifrån sig kritiken om bristande säkerhet.

– Det är en full och påtaglig lögn. Vi har följt alla föreskrifter och fått godkännande på banan från Länsstyrelsen och de som besiktar banan, säger han.

Att publikräckena var av trä förklarar han med att de satt på så pass behörigt avstånd från åskådarna att de bedömdes vara tillräckliga.

– Jag som tävlingsledare har följt de rekommendationer som innefattar publikt område. Man har gjort bedömningen att den här delen av banan inte var något riskområde.

Men den bedömningen var alltså fel?

– Ja, men det är så man har bedömt. Jag klandrar ingen, det är en serie olyckliga incidenter som ledde fram till det här, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM

Rimbo

Olyckor

Motorsport