Akut kris för bussjätten – tvingas säga upp personal

Av: Magnus Jansson Klarin

Publicerad:
Uppdaterad:
Tvillingarna Henrik- och Jennie Högberg framför några av de bussar som nu är avställda på grund av krisen.
Foto: Högbergs Buss
Tvillingarna Henrik- och Jennie Högberg framför några av de bussar som nu är avställda på grund av krisen.

Hela resebranschen befinner sig i kris med anledning av coronaviruset.

För familjeägda bussjätten Högbergs Buss är läget minst sagt akut.

– Om vi inte får stödpengar kan det snart vara över, säger Jennie Högberg.

Högbergs Buss har blivit ett naturligt inslag för Uppsalaborna sedan företaget startades av Mats och Inger Högberg 1977. Förutom ett 20-tal bussar i linjetrafik, och hundratals turistresor både i Sverige och utomlands, ser man också till att flera av stadens lokala elitlag kommer till och från sina matcher.

”Allt utom linjetrafik står still”

Men nu är familjeföretaget, som idag har ett 70-tal anställda och 43 bussar totalt, i ett ansträngt läge på grund av dagens extremt kraftfulla åtgärder för att få stopp på spridningen av coronavisruset.

– Det är kris på riktigt. Bortsett från de bussar vi har i linjetrafik står allt annat stilla. Av våra 43 bussar är ungefär hälften i linjetrafik just nu, de andra bussarna har vi tvingats ställa av. Men så här ser det ut i hela branschen, det är totalstopp på alla resor, säger Henrik Högberg, som tillsammans med tvillingsystern Jennie driver familjeföretaget.

Jennie Högberg sitter med i Sveriges Bussföretags TURBO-grupp, som till vardags arbetar med branschfrågor inom turist- och beställningstrafik.

– På dagens telefonmöte fick jag höra att en av våra medlemmar har sagt upp all sin personal, och på tisdag kommer man att tvingas begära sig själva i konkurs, säger Jennie Högberg.

Hur illa är det?
– Extremt illa. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men hela branschen är i kris. Om vi inte får stöd nu kan det snart vara över, och det kommer också att drabba hela samhället.

Hur menar du?
– Region Uppsala är beroende av oss underleverantörer för att linjetrafiken, alltså UL-bussarna, och skolskjutsarna ska fungera. Om vi går i konkurs, och flera andra i branschen, finns det inga kvar som kan köra dessa linjer och då kommer det att bli ett stort samhällsproblem.

Foto: Högbergs Buss
Sirius spelarbuss som laget reser med under den allsvenska säsongen.

Tvingas betala dubbelt när resor ställs in

En av de stora anledningarna till den hotade ekonomin är alla inställda turistresor som, enligt Henrik Högberg, tvingar företaget att betala dubbelt.

– Vi behöver ersätta kunderna för den uteblivna resan, samtidigt tvingas vi ändå betala för biljetter och hotell. Vi får alltså betala dubbelt, och det kommer vi inte att klara länge till, säger Henrik Högberg.

Finns det någon försäkring som täcker inställda resor?
– Det finns någonting som kallas för paketreselagen, som är tänkt att hjälpa resenärer, men den fungerar inte alls som det var tänkt då den skrevs. Men för oss researrangörer finns inget som går att applicera på rådande extremläge. Paketreselagen är mer eller mindre satt ur spel.

Hur många resor är det som behöver ställas in?
– Det beror på hur länge det här pågår. Hittills är resorna i mars, april och maj inställda. Men även om läget förändras så tror jag kanske inte att folk är lika sugna på att åka på resor i Europa, som tidigare, säger Jennie Högberg och fortsätter.

– Vi kommer förmodligen att behöva tänka om helt och hållet, för det är inte bara vi som drabbas av detta, de besöksmål som vi skulle ha besökt blir också utan turister och inkomster. Hela resebranschen faller ihop som ett korthus just nu.

Foto: Högbergs Buss
Några av de bussar som just nu är avställda på grund av krisen.

Reglerna för korttidspermitteringar gäller inte familjeföretag

Regeringens förslag om korttidspermitteringar som presenterades i måndags hjälper heller inte Högbergs Buss. Enligt regeringens förslag ska nämligen den statliga ersättningen vid korttidspermitteringar bara utgå för medarbetare som inte tillhör arbetsgivarens familj, och precis som i Högbergs Buss är många andra bussbolag familjeägda.

I stället tvingas nu företaget att säga upp stora delar av sin personal.

– Vi har inget annat val än att säga upp personal, och det handlar om ungefär två tredjedelar som nu tvingas sluta säger Henrik Högberg.

Vilken typ av stöd skulle behövas för att ni inte ska tvingas i konkurs?
– Vi behöver få stöd i rena pengar, och där vi inte behöver betala tillbaka, och vi behöver det nu. Helst innan mars månad är över, så akut är krisen.

Vad säger de kunder som hör av sig om återbetalningar?
– Mestadels får vi kärlek. De tycker synd om oss, och hoppas att vi ska överleva det här.

Publicerad:

LÄS VIDARE