GUB:s ledning håller inte med – biljetterna ska kollas

avFelix Blom

Publicerad:
Uppdaterad:

Förarna på Gamla Uppsala Buss lämnar nu in en begäran till Arbetsmiljöverket om att få slippa kontrollera biljetter. Detta efter de senaste månadernas misshandelsfall.

Gamla Uppsala Buss ledning håller med om att det som inträffat är allvarligt och inte får hända. Men sen går deras och fackets åsikter isär.

Jonas Skovgaard, VD
Foto: Gamla Uppsala Buss
Jonas Skovgaard, VD

Förarna ska kontrollera

De är inte överens om att det är själva biljettkontrollen som är problemet, facket och ledningen. Jonas Skovgaard är VD och säger att de har ett uppdrag att följa, och i det ska kontroll av biljetter göras av föraren.

– Man får andra problem med oordning och otrygghet på bussen där det är gratis kollektivtrafik. Man kan aldrig få samma effekt av kontrollanter som vid kontroll av biljett som görs av föraren. Vi måste försöka tänka längre.

Samtidigt som han menar att det är viktigt att uppfylla sina åtaganden mot regionen. Så vill han understryka att det som förarna utsätts för i sitt yrke är oacceptabelt.

 Förare ska inte behöva få en smäll på jobbet. Det ser ju tyvärr ut så här på många ställen i samhället, ex bibliotek, vårdcentraler och folktandvården. Det kan vara svårt att skydda sig mot det här i ett öppet samhälle. Vi har ca 27 miljoner som åker buss med oss varje år, så det är svårt att förhindra att någon beter sig illa av alla dom, säger han

Släpper det inte fritt

Trafikchef Eva Petterson Instämmer. Och menar att det inte går att släppa påstigningen fri och byta till biljettkontrollanter som går runt.

– Det är som Jonas säger. En heltäckande grad av kontrollanter på bussar är väldigt svår att uppnå. I andra länder eller städer kanske man har en väldigt upparbetad respekt eller vetskap om att man har biljettkontroll och då chansar man inte, säger hon.

Skulle man inte kunna ha en sån här då menar du?

– Jo kanske det, men det är hela tiden en avvägning mot vad det ska kosta och hur man ska fördela resurserna

Det låter som att det hela är en kostnadsfråga?

– Jag tycker inte det är en kostnadsfråga. Om vi släpper visering av biljetterna, vad får vi då för samhälle? Jag tror att vi får ett sämre samhälle då med otrygghet på bussarna, säger Jonas Skovgaard.

Stöket ska inte komma undan

Att det görs insatser för förarnas säkerhet vill Eva Pettersson understryka.

– Vi har utrustat alla våra bussar med kameror. Och dem har visat sig vara effektiva. Får vi då en medvetenhet hos de som stökar på bussarna att det finns kameror så ser de att man kan inte bara göra något och sen rusa iväg, säger hon.

Det sker också samtal mellan Gamla Uppsala Buss, Kommunal och regionen om hur biljettkontrollerna ska se ut.

– Det framgår som att Kommunal står och skriker i det tysta, men så är det inte. Vi har den här diskussionen med regionen så sent som i förra veckan. En av åtgärderna vi diskuterar i utredningen är hur vi ska styra kontrollverksamheten, säger Jonas Skovgaard.

Foto: Gamla Uppsala Buss
Trafikchef Eva Petterson
Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM