Linnea, 18: Betalar med min hälsa varje dag

Stress och ångest när elever tvingas läsa på distans

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Linnea, 18, somnar med datorn i sängen.

När hon vaknar börjar första lektionen.

– Dagarna flyter ihop. Mina betyg har dalat det senaste året. Jag har ångest och sömnsvårigheter, säger hon.

Till en början tyckte Linnea Borgström, tredjeårselev vid Rodengymnasiet i Norrtälje, att skola på distans verkade rätt skönt. Det var bekvämt att slippa gå upp tidigt på morgonen och ta sig in till centrum i rusningstid.

Men efter snart ett år med fjärrundervisning ser verkligheten annorlunda ut. Dygnet spenderas mestadels i sängen, med datorn och mobilen lysande på täcket. Nätter, morgnar och lektioner flyter ihop. Uppgifterna hopar sig och hon ligger efter i flera ämnen.

– Hemmet och skolan är samma plats. Jag lämnar aldrig skolan och är ständigt uppkopplad. Det är som att vara instängd i sitt eget huvud, säger hon.

Linnea, som läser samhällsprogrammet med beteendeinriktning, har aldrig haft problem att hänga med i skolan förut. Nu har hon svårt att motivera sig att ta tag i läxorna. Hon känner en stress och ångest som hon aldrig upplevt tidigare. Ibland ligger hon vaken sent på kvällarna och grubblar på hur hon ska få tiden att räcka till och hur hon ska göra tillräckligt bra ifrån sig.

– Det är svårt att somna. Man skjuter på dygnet, säger hon.

Linnea Borgström, 18, mår dåligt av att gymnasiestudierna ska skötas hemifrån.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Linnea Borgström, 18, mår dåligt av att gymnasiestudierna ska skötas hemifrån.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Linnea Borgström, Minna Eurén och Alma Hagström.

”Det är stigmatiserat”

Hennes bild delas av skolkamraterna Minna Eurén, 18, och Alma Hagström, 17. Nu får eleverna på Rodengymnasiet visserligen gå i skolan som vanligt var tredje vecka, men det räcker inte för att kompensera lärande via Teams, resonerar de. Vissa elever mår dåligt och det är svårt att upptäcka på distans.

– Att prata om mental hälsa är stigmatiserat. Det är ironiskt att vi läser beteendevetenskap och psykologi, men inte pratar om hur vi mår, säger Linnea.

De tre skolkamraterna saknar det sociala umgänget i klassrummet och att lösa uppgifter tillsammans. Lärarna är stressade och det bär emot att avbryta lektionerna för att ta upp saker man inte har förstått.

– Man vill inte vara en börda, säger Minna.

Hon och Linnea, båda tredjeårselever, har tidigare känt pressen att gå ut med bra betyg. Nu har de sänkt ambitionen.

– Jag är nöjd bara jag får godkänt, jag orkar inte engagera mig så mycket, säger Minna.

Foto: MAGNUS SANDBERG
Nu får Linnea, Minna och Alma vara i skolan var tredje vecka.

”Blir ingen studentskiva”

När intervjun görs hägrar sportlovet. Det är en mulen fredag, sista skoldagen inför ledigheten, och gymnasiet är tomt på elever. Men Linnea, Alma och Minna vet att det inte blir något avbrott från studierna. De har alldeles för mycket att läsa ikapp.

– Jag ligger efter jättemycket, så det är bara att plugga. Och bryta ihop. Jag vet vad jag borde göra, men det är lätt att fastna på Netflix i stället, säger Alma.

Framtiden har de inte funderat så mycket på, men en sak vet de: någon studentfest lär det inte bli.

– Man har ju räknat ned till studenten, men nu är det mesta avbokat. Det blir ingen studentskiva, säger Minna.

Högskolan får vänta. Båda avgångseleverna hoppas kunna arbeta och resa under hösten.

– Först hade jag tänkt att börja på lärarprogrammet, men nej. Jag har ett par jobb, så jag kommer att satsa på det, säger Linnea.

Foto: MAGNUS SANDBERG
Framtiden känns oviss för Linnea Borgström, Minna Eurén och Alma Hagström.

PODD Vaccineffekten

Aftonbladet Daily med Ali Mirazimi, adjungerad professor i klinisk virologi.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE