Elsparkcyklar

Jonathan, 26, dog i olycka med elsparkcykel

Av: 

Oskar Forsberg

NYHETER

HELSINGBORG. Voi hade bara funnits att hyra i några dagar när Jonathan, 26, dog i en olycka med en av deras elsparkcyklar.

En dag efter dödsfallet debiterade Voi Jonathan en hundralapp för resan.

– Det gör ont, säger Jonathans pappa Stephan Hermansson.

Det är en vacker dag i juli 2021. Solen skiner över krematoriet och begravningsplatsen vid Pålsjö skog i norra Helsingborg.

Jonathan Hermansson, som bara blev 26 år, är begravd här.

Han har nu varit borta i drygt två år. Men det går inte en dag utan att hans föräldrar Ann-Catrin och Stephan Hermansson, hans bröder och övriga familj tänker på honom.

– Vi kommer hit tre till fyra gånger i veckan, säger Jonathans mamma Ann-Catrin.

– Vi var här igår också, fyller hans pappa Stephan i.

De går hand i hand och pratar om sin son. Stephan fyller en vattenkanna med vatten.

Det knastrar i gruset under skorna.

De pratar lågmält, avbryter varandra och fyller i varandras meningar.

– Det är viktigt att här alltid är nya, fräscha blommor, säger Stephan medan han stänger vattenkranen.

– Och vi tar alltid med oss en ljuslykta, när man får det. Det är mellan den första november och 15 april, säger Ann-Catrin.

Stephan och Ann-Catrin Hermansson på begravningsplatsen vid Pålsjö skog i norra Helsingborg
Jonathan Hermansson blev bara 26 år.

Kollision i korsningen

Det var bara några kvällar efter att företaget Voi etablerat sig i Helsingborg och börjat hyra ut elsparkcyklar som dödsolyckan inträffade.

Klockan var 22.30 torsdagen den 30:e maj 2019. Jonathan Hermansson och några av hans vänner hade varit ute och provat de nya elsparkcyklarna.

I korsningen Tågagatan/Drottninggatan dog Jonathan.

Han kom nedför Tågagatan och skulle svänga vänster ut på Drottninggatan.

Från det hållet kom en bil.

Kollisionen inträffade mitt i korsningen.

Korsningen, där sikten är skymd, är ljusreglerad.

Polisen kunde aldrig reda ut hur olyckan inträffat, om någon, bilisten eller Jonathan, kört mot rött ljus.

Vittnen uppgav i utredningen att de sett den aktuella bilen stå still vid rött ljus.

Stephan och Ann-Catrin Hermansson vid platsen där deras son Jonathan dog.

Flera vittnen

På begravningsplatsen vid Pålsjö skog berättar Stephan Hermansson om utredningen som följde olyckan där hans son omkom.

– Om bilen verkligen stod still vid rödljuset så måste den ha accelererat något enormt. Olyckan inträffade ju bara ett fåtal meter efter ljussignalen. Och smällen var väldigt kraftig, säger han.

Flera boende i området vid korsningen och personer på platsen blev vittnen, men trots det fick polisen aldrig någon riktigt klar bild av exakt hur det gått till.

Inte heller föraren av bilen kunde ge några rimliga svar.

– Han ville träffa oss efteråt, han som körde bilen, men vi orkade inte, säger Ann-Catrin Hermansson.

Elsparkcykeln blev totalförstörd i krocken och kunde inte undersökas i efterhand. Det blev därför aldrig utrett om det var något fel på bromsarna eller något annat.

– Det var synd eftersom tydligen var det så att olika elsparkcyklar från Voi uppförde sig väldigt olika, stor skillnad på hastighet och bromsförmåga. Polisen eftersökte också vittnen men tyvärr så kom man inte längre.

– Föraren av bilen var inte alkoholpåverkad. Obduktionen av Jonathan visade att han inte var påverkad av vare sig alkohol eller andra droger.

Olycksplatsen i centrala Helsingborg fylldes av blommor, ljus och fotografier.

Livet förändrades

Olycksplatsen i centrala Helsingborg fylldes på under natten och dagen efter olyckan med ett berg av blommor, ljus och fotografier.

– Man kan inte begära att någon annan ska förstå, men det har förändrat våra liv fullständigt, säger Stephan Hermansson och fortsätter:

– Vissa säger att det blir bättre med tiden, men det blir det inte. Man lär sig att hantera dagarna och lär sig att leva med det, men bättre blir det inte.

Hans hustru Ann-Catrin fyller i:

– Man måste ju klara av vardagen och lära sig hantera den. Nu kanske man till och med kan skratta ibland, säger hon.

Sommaren och hösten efter olyckan var mycket jobbiga, minns de.

– Vi hade precis gjort i ordning en jättefin lägenhet där Jonathan skulle bo, eller där han bodde. Renoverat, måla och tapetserat, säger Stephan

– Plockat in i skåp och ordnat, säger Ann-Catrin.

Hon riktar blicken nedåt och hennes make tar vid:

– Bara några månader senare ska vi tömma lägenheten. Det var fruktansvärt jobbigt.

– Vissa dagar klarar man det. Andra dagar klarar man ingenting, säger Stephan.

Efter olyckan fick en av Jonathans bröder byta jobb för att han ständigt blev påmind om sin brors död.

– Han jobbade i en butik mitt emot Knutpunkten, men han orkade inte att jobba kvar där. Han såg alla de där elsparkcyklarna åka förbi hela dagarna. En gång var det till och med en person som tog in en elsparkcykel i affären. Han fick sluta helt enkelt, säger Stephan Hermansson.

Jonathans föräldrar besöker sonens grav flera dagar i veckan.

”Voi ljög rakt upp och ner”

Efter dödsolyckan debiterade företaget Voi Jonathans konto med 98 kronor. Hans föräldrar har sparat kontoutdraget.

Det är den enda kontakten familjen haft med företaget efter olyckan.

– De gick ut i pressen och sa att de kontaktat oss, men det var lögn. De ljög rakt upp och ner, de har aldrig kontaktat oss, säger Stephan Hermansson.

– Här fick vi ju gå i försvarsställning. Hade de agerat på ett schysst sätt hade det blivit lättare. Att de debiterade honom dagen efter olyckan. Det tycker jag är fruktansvärt.

Stephan och Ann-Catrin startade en minnesfond i Jonathans namn efter olyckan.

– Vi frågade Voi om de ville bidra till minnesfonden, med de svarade inte
på frågan, säger Stephan.

Det blir tyst några sekunder innan Ann-Catrin ställer en retorisk fråga:

– De kunde kanske ha skickat en blomma till begravningen?

Dagens besök vid sonens grav närmar sig sitt slut och Jonathans föräldrar börjar gå mot parkeringen igen. Ann-Catrin tittar upp mot krematoriet som kastar en lång skugga över begravningsplatsen.

– Kan vår historia få någon att avstå från att hyra en elsparkcykel så är det en vinst.

”Vi tog inte betalt”

Tobias Persson, presskontakt på Voi, skriver i ett mejl till Aftonbladet att man inte tog betalt för resan.

”Jonathan Hermanssons dödsfall är en tragedi som vi på Voi beklagar. I samband med olyckan samarbetade vi fullt ut med polisen som utredde händelsen, bland annat genom att skicka över elsparkcykeln.

Vi var i kontakt med familjen efteråt. Vi tog inte betalt för resan som avslutades manuellt av vår kundsupport. Vi har transaktionshistorik och mailkorrespondens som styrker detta. 

DAILY ”Ett förbud vore enklaste vägen”

Hör läkaren om elsparkcyklarna

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

Aftonbladets Oskar Forsberg och Magnus Sandberg på plats i Helsingborg.
Publisert:

LÄS VIDARE

Det här gäller när du kör elsparkcykel

ÄMNEN I ARTIKELN

Elsparkcyklar

Helsingborg

Voi

Olyckor