Bär är super – men inga bär är superbär

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Lingon har visat goda effekter på blodsockerregleringen och kolesterolvärden. Arkivbild.
Foto: Gorm Kallestad/TT
Lingon har visat goda effekter på blodsockerregleringen och kolesterolvärden. Arkivbild.

Bättre minne och snyggare kropp – bärens effekter sägs vara många, men är verkligen bär den supermat som många tror?

TT guidar i bärdjungeln.

Nej, det finns inga superbär. Men bär har faktiskt visat sig ha en rad positiva hälsoeffekter, slår Lovisa Heyman fast.

– Och sedan är de ju ganska goda, vilket inte är helt oväsentligt i sammanhanget, säger Heyman som forskar om bär vid Lunds universitet.

Det finns fler ämnen i bär som man tror är bra för kroppen, bland dem polyfenoler som finns i bland annat grönsaker och frukt – och framför allt väldigt mycket i bär.

– Lite förenklat kan man kalla dem antioxidanter, men egentligen är det en hel grupp av ämnen. Just bär innehåller mest av de här ämnena per portion. Kryddor innehåller mer, men dem äter man ju inte så många gram av, säger hon.

Bär innehåller också mycket fibrer och ofta stora mängder C-vitamin – mer än apelsiner.

Enligt Heyman vet man inte exakt vad i bären som ger effekt, men man tror att det kan vara just polyfenoler i kombination med fibrer.

Positiva minneseffekter

Om du tycker att minnet sviker dig ibland, ska du kanske börja äta bär. Flera studier har nämligen visat att bär kan ha positiva effekter på minne och kognition.

– Vad gäller minnesfunktion verkar blåbär vara bra, säger Heyman.

Även jordgubbar och svarta vinbär har visat sig bra för minnet. Den som kämpar mot urinvägsinfektioner ska i stället äta tranbär.

Blod och kärl

Bär kan även förbättra insulinkänsligheten och blodsockerregleringen enligt vissa studier.

– Men det är ofta enstaka studier som är ganska små som visat det, säger Heyman.

Lingon är ett av bären som visat goda effekter på blodsockerregleringen. Det verkar även positivt på kolesterolvärdet och har stor effekt på tarmfloran.

Kärlfunktionen förbättras också av bärintag, något som minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Flera studier har också visat att bär, framför allt blåbär, kan sänka nivåerna på olika inflammationsmarkörer i blodet.

Bra vid bantning

Bär kan också ha effekt när det handlar om vikt. Lingon har till exempel visat sig minska viktuppgången hos möss.

– I vår studie skyddade lingonen möss från att gå upp i vikt när de åt högfettskost. De gick upp 20 procent mindre i vikt jämfört med kontrollgruppen som bara fick högfettskost, säger Heyman.

Acaibäret, som har marknadsförts som ett superbär som bland annat ska vara bra för viktminskning, visade sig i stället öka fettmassan hos mössen i studien och fick dem att utveckla fettlever.

Även en studie från Brasilien har visat på en liten viktökning hos testpersoner som ätit açaibär.

– Bäret kommer från Amazonas och där kanske det var jättebra för att ge mer energi. Och det kan kanske vara bra för den som vill gå upp i vikt, det beror ju på vilken hälsoeffekt man söker, säger Heyman.

Publicerad:

LÄS VIDARE