SAS i kris

NYHETER

Flygkatastrofen i Madrid förvärrar krisen i SAS.

Bolaget har tappat tio procent av sitt börsvärde – på två

dagar.

– Det här var verkligen inte vad SAS behövde just nu,

säger Henrik Littorin, flyganalytiker på Luftfartsverket.

Foto: Krisen för SAS förvärras av katastrofen i Madrid. Mats Jansson, SAS vd, har anledning att se bekymrad ut.

Olyckan i Madrid, som krävt 153 dödsoffer, kom i sämsta tänkbara läge för SAS.

SAS brottas med svåra ekonomiska problem. Under första halvåret gjorde bolaget en brakförlust på 411 miljoner kronor. På grund av krisen parkeras sju flygplan och 500 anställda måste lämna företaget.

”De kämpar på”

– Jag tycker synd om SAS. De kämpar på och försöker göra förändringar, men det är alltid något nytt problem som dyker upp som tar kraft, säger Henrik Littorin, flyganalytiker på Luftfartsverket.

Börsen reagerade direkt på Madridkatastrofen. SAS-aktien som rasade med 6,6 procent i onsdags, tappade i går ytterligare 3,9 procent.

– Bolaget har levt länge på sin felfria historik. Kortsiktigt drabbas SAS av att ingen vet säkert vad som hänt, säger Claes Hemberg, informationschef på nätmäklaren

Avanza.

Ett känsligt bolag

Att SAS redan befinner sig i kris gör situationen mer allvarlig.

– Ett bolag som har glamouren kvar tål både rykten och dåliga nyheter. SAS är mer känsliga, menar han.

De experter Aftonbladet talat med menar att den största faran för SAS är om bolagets goda rykte inom flygsäkerhet skadas.

– Mycket handlar om hur man hanterar det på kort sikt. Efter Linate-olyckan fick SAS mycket beröm för hur de bemötte anhöriga och media. Det är bara att hoppas att de sköter sig lika bra nu, säger Henrik Littorin.

Anders Lidman, flyganalytiker på konsultfirman Aeropol, säger att historiskt har enskilda olyckor inte påverkat förtroendet för det drabbade flygbolaget – om det är etablerat.

– Passagerarna betraktar det som unika händelser. Det är mycket värre att exempelvis hamna på EU:s svarta lista, säger han.