Brevlådebedrägeri tas inte på allvar

NYHETER

Polis och Svensk Handel upprörda över dålig kortsäkerhet

I helgen greps två brevlådetjuvar på bar gärning, misstänkta för att ha försökt komma över andras identiteter och kreditkort.

Polisen och Svensk Handel upprörs över att kortsäkerheten inte förbättrats.

– Det är kommersiella intressen hos bank- och kortföretagen som styr det här. Om man ökar säkerheten blir det lite besvärligare och de riskerar att förlora några kunder. De tycker att det är värt att du och jag blir lurade ibland, säger Dick Malmlund, säkerhetsansvarig på Svensk Handel.

Misstänkta bedragare

I helgen togs en man och en kvinna i Västsverige på bar gärning när de bröt sig in i brevlådor. Boende i området har anmält att deras post försvunnit och att de har fått koder som de aldrig beställt. Polisen misstänkte att brevlådetjuvarna förberedde kredit- och bensinkortsbedrägerier – men tvingades släppa de två i brist på bevis.

Stig Sandgren, samordnare för bedrägerier på Citypolisen i Stockholm, säger att brevlådebedrägerierna kommer i omgångar.

– Det har varit lugnt, men nu poppar det upp igen. De är alldeles för lätta att genomföra. Man behöver inte visa identitet när man beställer kort. Företagen skickar ut handlingar, tjuvarna skriver på och kräver ett antal tusenlappar i kredit. Så skickas det ut kort och kod som stjäls från lådan, säger han.

Även Dick Malmlund på Svensk Handel sågar säkerheten.

– Det enda de gjort är att sätta dit chip, vilket är bra mot skimning men inte spelar någon roll i de här fallen. Sedan har de lagt till datum och cvv-koden. Skillnaden är bara att man har 23 siffror i stället för 16. Alla uppgifter finns ändå på kortet, säger han.

”Litet problem”

På Pan Nordic Card Association, ett organ för kortfrågor för de största bankerna, känner man till brevlådebedragarna men vill tona ner problemet.

– Det finns 20 miljoner kontokort i Sverige med en årsomsättning på 600 miljarder kronor, bedrägerierna står bara för några få tusendelar. Så jag upplever inte att det är ett stort problem, säger ordförande Jan Olof Brunila.

– Bankerna identifierar sina kunder, man måste skriva på ett avtal om att man ska ha ett kontokort. Vi skickar bara ut kort till kunder när det gäller förnyelse. Jag tycker vi tar det här på allvar, även om inte alla gör det.

Men Stig Sandgren på bedrägeriroteln står på sig.

– Det här måste förändras. Korten ska alltid skickas ut med rekommenderat brev, det är det bästa och ansökan ska alltid gå via inloggning på internetbanken eller på plats på bankkontoret så det blir en ordentligt kontroll, säger han.

Hannes Delling/TT