Fick sitta med sin döda far i 12 timmar innan hjälp kom

NYHETER

Joakim Erlandssons 75-årige svärfar avled dagen innan julafton i sitt hem i Norrtälje.

Svågern fick sitta med sin far och vänta i omkring 12 timmar innan man kom och hämtade kroppen.

Men det hade kunnat dröja betydligt längre om inte Joakim och hans hustru ringt och legat på SOS och sjukvården.

– Det är för jävligt. Ingen hjälp på så länge, trots hur många samtal som helst. Jag är upprörd, förbannad men framför allt ledsen, säger Joakim Erlandsson.

Foto: PRIVAT
Joakim Erlandsson.

Joakim Erlandssons 75-årige svärfar hittades död i sitt hem i Norrtälje dagen före julafton. Det var mannens son, Joakims svåger, som hittade sin pappa.

– Han skulle ner till oss i Borås och fira jul och hade packat ner alla sina julklappar när han plötsligt dog, säger Joakim Erlandsson.

”Inga besked”

Dödsfallet kom som en chock för familjen då mannen var en frisk och pigg 75-åring.

– Hans son blev chockad och stannade naturligtvis kvar i väntan på att vårdpersonal skulle komma och dödförklara honom och hämta kroppen.

Men ingen kom.

– Vi trodde i vår enfald att det fanns någon etik kvar här i landet. SOS Alarm sa att de inte kunde hämta kroppen och de kunde heller inte lämna något besked när de skulle kunna göra det, säger Joakim Erlandsson och fortsätter:

– Min svåger sitter där, helt förtvivlad och jag ringde efter några timmar till SOS igen och frågade om de åtminstone kunde ge någon slags indikation när de skulle kunna komma. Jag sa ”snälla, ni måste kunna säga något. Hur länge ska han behöva sitta där med sin döda pappa?”.

Blev ordentligt förbannad

Svaret från SOS Alarm fick Joakim Erlandsson att häpna.

– Personen i telefon sa ”om han tycker det är så jobbigt kan du väl föreslå att han går ut”. Man tror ju inte det är sant.

Joakim Erlandsson blev rejält förbannad och både han och hans hustru, som arbetar som sjuksköterska, började ringa runt. Ytterligare samtal till SOS Alarm, samt till polis och jourläkare.

Till slut, efter att svågern fått sitta själv med sin avlidne far i omkring 12 timmar, kom man och hämtade honom.

– Det råder en fullständig avsaknad av kompetens gällande människor som befinner sig i kris. Allt handlar ju om att få information och det kan de inte ge, säger Joakim Erlandsson.

SOS Alarm: ”Försöker jobba så fort vi kan”

Helena Söderblom på SOS pressjour berättar att det under julhelgen är väldigt hårt tryck på de få jourläkarbilar som man har till sitt förfogande i Stockholms län.

– Vi använder de resurser vi får av landstinget så bra vi kan, säger hon.

Varför dröjer det så länge innan det kommer något besked?

– Det kan jag inte svara på. Alla ärenden är levande materia. Att beror på vad som händer runt omkring. Vi hanterar liv och död-situationer hela tiden. Den som har störst behov prioriterar vi.

Så han hade kunnat få ligga där en vecka då?

– Jag kan verkligen inte svara på det. Vi försöker jobba så fort vi kan.

”Ett systemfel”

Joakim Erlandsson är fortfarande arg och angelägen att en större allmänhet får veta hur det går till.

Han menar att det råder ett ”systemfel” i hela organisationen och vårdapparaten.

– Hade jag inte bråkat så mycket som jag gjorde hade han förmodligen min svåger suttit kvar med sin pappa där fortfarande. Så kan vi ju för fan inte ha det.

ARTIKELN HANDLAR OM

SOS Alarm

Norrtälje