"Vägarna klarar 130"

NYHETER

Aftonbladets Robert Collin chattade med läsarna om fartgränser

De svenska motorvägarna hör till världens bästa, och moderna bilar är tillräckligt trafiksäkra för att klara högre farter än dagens hastighetsbegränsningar.

Därför bör maxfarten på motorvägarna höjas till 130.

Det sa Aftonbladets bilreporter Robert Collin när han chattade med läsarna.

Här är chattet i sin helhet.

Lemmy säger: Anser du på fullt allvar att alla bilister är kapabla att köra 130 på ett trafiksäkert sätt?

Robert Collin säger: Jag är helt säker på att de som känner sig osäkra kommer att fortsätta hålla lägre hastighet, precis som i dag. En del kör långsammare och en del fortare.

säger: Hej, varför vill du öka farten på motorvägen till 130?

Robert Collin säger: Därför att vägarna klarar av det och vi klarar av det. Varför ska vi köra långsammare än nödvändigt? Det är bara bortkastad tid. (När bad du senast piloten på charterflyget att köra lite långsammare till Kanarieöarna?)

Hackebacke säger: Hur tänker du kring miljöaspekten på höjda hastigheter ?

Robert Collin säger: Det finns en risk att utsläppen av koldioxid och andra avgaser ökar, men de värsta utsläppsproblemen har vi i storstädernas kötrafik.

HeatoN^ säger: Varför höja hastigheten då det orsakar fler och värre olyckor?

Robert Collin säger: Vem säger det? Sänkt hastighet är trafikforskarnas ständiga patentlösning för att få ner olyckorna. Men receptet funkar ju inte. Du blir lurad.

Speedkulan säger: När får vi relativ hastighetsbegränsning, elektriska skyltar som ändras efter förhållandena?

Robert Collin säger: Det finns ett par småskaliga försök som startas inom kort, men variabla hastighetsgränser kan bara bli aktuella runt storstäderna. Där det är mindre trafik blir systemen för dyra.

malvha säger: Alla olyckor, alla över 75 år som knappt kan hantera en bil idag, som varken ser eller hör - jag fattar inte varför du vill höja hastigheten med tanke på allt detta. Varför skall vi ha så bråttom? Vad tjänar du på att öka till 130? Vad har du bråttom till?

Robert Collin säger: Hela samhällsstrukturen är uppbyggd kring "bråttom". Biltrafiken är inget undantag. Jag är säker på att gamlingarna i trafiken kommer att fortsätta hålla sin egen takt, det gör de rätt i och det måste vi acceptera.

Oskar säger: Hej, vill bara säga att jag tycker du har sunda åsikter. Dagens bilar kan omöjligt jämföras med dem som fanns då nuvarande hastighetsbestämmelser beslutades. Visst kan farten vara farlig, men det mesta hänger ju på föraren. Ett exempel som jag såg var då jag låg efter en bil på en mindre väg. Denna bil körde mycket långsamt och när vi kom över ett krön såg jag en älg cirka 100 meter bort. Jag höll mitt avstånd till den långsammare bilen och väntade. När det var cirka 30 meter kvar tändes bromsljuset på den framförvarande bilen och den saktade nästan den till stillastående...

Robert Collin säger: Visst kan de som kör långsamt vara lika farliga som de som kör fort. Ofta har långsamma trafikanter extra dålig koll på trafiken.

Steffo säger: Borde man inte införa en LÄGSTA TILLÅTNA FART också? Det är ju livsfarligt med alla gôbbar med hatt i unkna rem-Johans som glider omkring i 70 på motorvägarna...

Robert Collin säger: Både du och jag Steffo kommer att bli gamla en dag, då är vi väldigt glada om det inte kommer några snorungar som ber oss parkera bilen för gott.

Honda Prelude säger: Jag anser att farten borde höjas. Anledningen till alla olyckor är dom som kör på motorvägen och inte kan hålla hastigheterna. Kör man 70 på en 110-väg så har man absolut ingenting att göra där.

Robert Collin säger: Glöm inte att fartgränsen är högsta tillåtna hastighet. Ibland kan det vara så halt, regnigt eller dimmigt att inte ens du eller jag borde köra snabbare än 70 på motorvägen. För den bilist som har bra koll framåt borde de långsamma bilarna inte vara ett problem.

Acidflash säger: Tror du seriöst att våra motorvägar skulle klara av 130km/h? Med tanke på hur vägarna ser ut i dag?

Robert Collin säger: Sveriges motorvägar hör till världens bästa. Det dåliga vägunderhållet vi brukar klaga på gäller inte motorvägarna som nästan alltid är i toppskick.

Erik säger: Vi kommer ta oss fram snabbare, men dödsfallen blir fler - inte sant?

Robert Collin säger: Du har gått på bluffen som så många andra. I Tyskland som har fri fart dör det färre än i Sverige per körd kilometer på motorvägen.

Pär säger: Det som kanske är mest skrämmande är att jag känner mig mer trygg då jag regelbundet kör i Tyskland. Visst, det är vansinniga hastigheter, men alla är alerta och koncentrerade till fullo. Samspelet och kommunikationen bilisterna emellan är ju en helt annan sak där.Tror du att genomsnittssvensken fixar att hantera intryck och signaler i 130 kilometer i timmen?

Robert Collin säger: Jag håller med dig till hundra procent. Jag har gjort samma iakttagelser själv. Jo, jag tror att högre hastigheter tvingar bilisterna att fokusera mer på körningen. Våra löjligt låga hastigheter är en grogrund för soffpotatisar.

Marcus säger: Robert, är det inte så att kraften ökar i samband med högre hastigheter? Vill du få fler döda i trafiken? Tänk om!

Robert Collin säger: Visst slår man sig mer i högre fart, men bara om man krockar. I Tyskland med fri fart krockar faktiskt folk mindre än i Sverige, trots att trafiken är tiofalt tätare.

Lemmy säger: Brukar du hålla fartgränserna?

Robert Collin säger: Nej. Många hastighetsgränser är ju faktiskt befogade. De bryter jag aldrig mot medvetet. Men att hålla 110 på fina motorvägar eller 90 på tomma landsvägar är svårt.

Adam A säger: Varför har vi inte samma regler som dem som gäller för tyska Autobahn?

Robert Collin säger: För att vi inte har samma politiker som tyskarna och för att bilen inte har samma status i Sverige som i Tyskland.

Joachim säger: Hur blir det med miljon? Drar inte de flesta bilar mer bensin i högre farter?

Robert Collin säger: Jo, men redan i dag finns det folk som köper bilar med groteskt starka motorer och med lika groteskt luftmotstånd och med totalt onödig fyrhjulsdrift. Fartökningens betydelse på bränsleförbrukningen är marginell jämfört med alla törstiga bilar som svenskarna köper idag.

Snoken säger: Jag är helt på din sida, men är inte helt övertygad om att jämförelsen Tyskland-Sverige är relevant. Med Tysklands täta trafik blir tyskarna helt enkelt bättre bilförare än svenskar, på samma sätt som Stockholmare kör bättre än landsortsbor (som nästan inte ser en annan bil när de är ute och kör).

Robert Collin säger: Du har nog delvis rätt men det ska inte hindra oss från att höja farten.

säger: Min erfarenhet som lastbilschaufför är att många redan kör i 130 km/h. Sedan är ju risken stor att många höjer farten till 150 km/h, eller?

Robert Collin säger: Det tror jag inte är så stor risk. I Danmark som höjt till 130 kör knappt någon fortare än fartgränsen.

säger: Jag håller med om att många av de nyare bilarna klarar högre hastigheter. Men vi kan ju inte ha hastigheter beroende på vilken bil du kör, för de gamla bilarna finns ju kvar. Tycker att man kunde satsa på att bygga en "elittriangel" mellan Malmö, Stockholm och Göteborg med fri hastighet, men är inte för en total höjning överallt. Vad säger du om detta?

Robert Collin säger: Det finns redan i dag massor av rishögar med dåliga däck och slitna stötdämpare som inte klarar de nuvarande fartgränserna. 130 som jag föreslår ska ju inte vara lägsta tillåtna hastighet utan högsta. En motorvägstriangel borde ha byggts för länge sen, men fri fart - det är väl ändå att ta i.

audi80 säger: Varför är det så stor skillnad på hur fort man får köra beroende på vart i landet man bor? I Norrland är det 110 på vägar som man bara skulle få köra 90 på i södra Sverige?

Robert Collin

säger: Därför att det är så lite trafik, så långa avstånd, och så få människor som bor längs med vägen i Norrland.

aftonbladet.se

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik