Krock-chocken

Vanligaste bilarna rena dödsfällorna

1 av 2 | Foto: TEKNIIKAN MAAILMA
FÖRAREN DÖR Ett nytt krocktest med en av Sveriges vanligaste bilar från mitten av 90-talet, en Toyota Corolla -94, visar att föraren skulle dö, bli fastklämd eller få livshotande skador vid en frontalkrock i en hastighet lite över stadstrafik med samma bilmodell fast av nyare årgång.

Här krossas den tio år gamla Toyotan.

Hade det suttit en levande förare i hade han dött - eller blivit invalidiserad för livet.

Många av Sveriges allra vanligaste bilar är livsfarliga att krocka i, visar ett nytt test.

En frontalkrock mellan en ny bil och en tio år gammal bil av samma modell får ett skrämmande resultat.

Redan i hastigheter lite över stadstrafik sitter föraren i den gamla bilen fastklämd, död eller livshotande skadad.

Ur den nya kliver föraren ut oskadd.

Den finska biltidningen Tekniikan Maailma har testat hur en vanlig bil från mitten av 1990-talet står sig jämfört med moderna bilar i krocksäkerhet.

Få tänkte på säkerhet

I slutet av 1980-talet var det egentligen bara Volvo och Saab som tänkte på krocksäkerhet. Först i mitten av 1990-talet kom de första bilarna i den nya krocksäkrare generationen.

Men många bilar på våra vägar är dock äldre än så. 1988 såldes det fler bilar än någonsin i Sverige, 400 000. En stor del är fortfarande i trafik.

I princip alla bilar som såldes fram till mitten av 1990-talet var utan krockkudde och med karosser som föll ihop vid en krock.

Den Toyota Corolla-modell som finnarna krocktestat såldes fram till 1997.

Krocktestet gjordes enligt Euro Ncaps modell på krockbanan Ideada utanför Barcelona. Hastigheten var 64 km/tim och bilen körde in med 40 procent av fronten i en barriär uppbyggd och deformerbar som en bilfront.

I bilen satt två krockdockor.

Vid krocken klämdes föraren fast i bilen med livshotande skador. Taket veckar sig bakom vindrutan, förardörren måste brytas upp. Förarens fötter är krossade och fastklämda av pedalerna som trängt in nära 30 cm i bilen. Huvud och bröst har slagits i ratten - som saknade krockkudde. Ratten bröts sönder, huvudet och bröstet fick allvarliga skador.

Känns nästan nya

Toyota Corollan som började säljas 1997 krocktestades av Euro Ncap med mycket bra resultat 1998, den allra nyaste Corollan från 2002 är ännu bättre.

Men flera miljoner liknande dödsfällor rullar i Sverige, fräscha, bättre begagnade, ja nästan nya bilar, kan man tycka.

Robert Collin