TV 4-cheferna kände till skandalen

Foto: GUNNAR LUNDMARK/SCANPIX
visste – men sa inget TV 4:s vd Jan Scherman och programdirektör Göran Ellung kände till misstankarna mot Trond Sefastsson – men lät honom jobba kvar på ”Kalla fakta”.

avAnders Johansson, Richard Aschberg, Claes Petersson

NYHETER

När TV 4-chefen Jan Scherman fick höra om misstankarna mot Trond Sefastsson sjönk han ner med huvudet mot bordsskivan.

En av de största medieskandalerna var ett faktum.

Men inte förrän en månad senare – när kanalen konfronterats med uppgifterna – stängdes Sefastsson av från sin tjänst.

Aftonbladet kan i dag avslöja det interna spelet på TV 4.

Foto: ANDREAS LUNDBERG/TV?4
Göran Ellung.

Redan i början av augusti slog en av TV 4:s egna medarbetare – vi kallar honom P – larm. Han samarbetade sedan i maj med journalisten Dick Sundevall i ett projekt tillsammans med TV 4.

Kollegan berättade allt

I ett möte i början av augusti satt TV 4-medarbetaren P på vd Jan Schermans rum.

– Jag berättade att vi misstänkte att Trond Sefastsson tog betalt på ett otillbörligt sätt för sina reportage och lurade människor. Jag berättade också att han hade sökt efter torpeder på fängelse, säger Sundevalls partner.

– Jag sa även att det fanns uppgifter att en person hade fått betala 300 000 för ett reportage som sändes i Kalla fakta.

Scherman sjönk ner med sitt huvud på bordsskivan.

– De tyckte det hela var fruktansvärt och hade inte hört talas om något liknande, säger P.

Trots att inget hände på en månad var TV 4-ledningen dock på mötet tydliga med att uppgifterna måste offentliggöras.

– Men jag bad dem att vara passiva. Jag och Dick Sundevall ville ha mer tid för att få fram information om Trond Sefastssons metoder. Sen ville vi också säkerställa att målsägande, de som drabbades av Trond, inte utsattes för fara.

Trond Sefastsson fick därmed fortsätta att vara kanalens stora undersökande reporter.

”Inget bra läge”

Bara några dagar före mötet hos Scherman, den 29 juli, hade Trond Sefastsson skickat sms till torpeden Johan Lindströms fru:

”Vet inte om mitt förra mail gick fram, Rexhepi har gått till media vilket skadar mig lika mycket. Han har också blandat in Johan, att han har agerat torped åt mig. Inget bra läge. Trond”

Den 23 augusti i år satt Sefastsson vid sin tjänstetelefon på TV 4 och gav klartecken till att skicka två torpeder på Driton Rexhepi.

– Då kör vi på det, sa Trond Sefastsson till Johan Linströms fru om torpeduppdraget.

Den gången var samtalet bandat av journalisten Dick Sundevall som ville testa hur långt Trond Sefastsson var beredd att gå.

– Vi ville också försöka ta reda på om han hade skaffat andra torpeder, säger P.

När TV 4:s ledning klockan 21.36 i fredags kväll gick ut med pressmeddelande om att Trond Sefastsson hade stängts av hade de upprepade gånger pumpats med information om skandalen utan att reagera med kraft.

Utöver informationen i början av augusti har de under den senaste veckan fått ta del av alltifrån ljudband och sms till detaljerade beskrivningar av misstänkta oegentligheter.

Den som lämnade uppgifterna var TV 4:s medarbetare P.

Klockan 18.03 torsdagen den 23 augusti skickade TV 4:s programdirektör Göran Ellung sms till P:

”Hej kan vi ses 12 för en lunch på kungliga tennisstadion g”

P svarade fyra minuter senare, tackade ja till lunchen och berättade att han hade graverande inspelningar som de kunde prata om vid mötet.

– På lunchen måndagen den 27 visade jag materialet vi hade, berättar P.

Efter måltiden åkte Göran Ellung med i P:s bil, de körde till en avsides parkering på Storängsbotten, inte långt från TV 4.

”Vi måste analysera”

Där fick Göran Ellung lyssna på de inspelade ljudfilerna med Sefastssons röst i bilstereon.

– Han fick också titta på sms:en som Trond Sefastsson hade skickat, berättar P.

Samma kväll klockan 22.13 skickade Göran Ellung ett sms till P:

”Hej Återkommer till dig i morgon em Mvh G”

Dagen efter, tisdagen den 28 augusti klockan 18.03, återkommer Ellung och sms:ar till P:

”Hej Vi måste nu analysera läget för egen del. Det vore bra om Fredrik kan få ta del av ditt mtrl G”

Fredrik Lundberg är chef för TV 4:as faktaredaktion och ansvarig utgivare för Kalla fakta.

Klockan 21.15 samma kväll, fortsätter Ellung:

”Hej Vi ses på TV 4 i morgon klockan 13:00? G”

”Båda två var tagna”

Strax innan mötet klockan ett på onsdagen kom P till TV 4:s reception på Tegeluddsvägen i Stockholm.

– Göran Ellung mötte mig och sen gick vi upp i huset, de hade bokat ett konferensrum och där var jag, Ellung och Fredrik Lundberg.

De gick igenom alla handlingar och de sms-meddelanden där Sefastsson meddelade att han ville ha hjälp av mördaren Johan Lindström.

P märkte att både Ellung och Fredrik Lundberg reagerade på materialet.

– Jag såg att båda två var tagna,

Senare samma kväll den 29 augusti klockan 18.43 skrev Fredrik Lundberg till P:

”Hej. Jan S. vill träffa dig på tv4 kl 9 ikväll. Hoppas det går bra”.

Mötet den kvällen med TV 4:s vd Jan Scherman varade cirka 20 minuter:

– Han sa att de ville hantera detta internt inom TV 4. De ville lösa det själva. De skulle utreda varenda detalj, varje sten skulle lyftas på och de skulle göra en otroligt grundlig utredning. Och allt skulle offentliggöras, säger P.

Men locket låg fortfarande på.

”Vi visste inte vem”

Två dagar senare briserade hela historien. När Aftonbladet sökte kommentarer inför avslöjandet av historien.

TV 4-chefen Jan Scherman och programdirektören Göran Ellung gick i går inte att nå. I stället svarar informationsdirektören Cecilia Giertta på våra frågor, svar som helt strider mot alla andra uppgifter.

– Vi fick informationen för bara några dagar sedan. Sedan början av augusti har vi vetat att misstankarna finns, men inte mot vem.