Sjöfartsverket varnar för isbrytarhaverier

Av: 

TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Sjöfartsverkets isbrytare Atle och Frej i hamnen i Luleå 2020.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Sjöfartsverkets isbrytare Atle och Frej i hamnen i Luleå 2020.

NYHETER

Den svenska isbrytarflottan lever på övertid. Enligt Sjöfartsverket behöver nya fartyg byggas så snart som möjligt, rapporterar SVT Norrbotten.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare. Flottan har snart 50 år på nacken.

– De lever på lånad tid och det finns risk för haverier. För att hinna bygga nya fartyg måste finansieringen vara klar senast våren 2022, säger Jonas Franzén, kommunikationsstrateg på Sjöfartsverket, till tv-kanalen.

De nya fartygen beräknas kosta minst 1,4 miljarder styck, enligt myndigheten.

I april kritiserade arbetsgivarorganisationen Transportföretagen regeringen för att isbrytarna inte inkluderats i den nya infrastrukturpropositionen, som förhandlades fram mellan de två rödgröna regeringspartierna samt Centerpartiet och Liberalerna.

"En post som inte kom med den här gången heller är investeringen i nya isbrytare. Isbrytarflottan går sedan flera år på övertid. Näringslivet är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna importera, producera och därmed exportera olika varor", skrev organisationen i ett pressmeddelande.

Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om kostnaden för fartygen.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN