Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Berit, Birgit

”Vi ska hjälpa publiken förstå allt som händer”

PREMIÄR: Storsatsning på fördjupning inför USA-valet

Publicerad 2024-09-12

En blandning av spaningar, analyser och de roligaste snackisarna.

Aftonbladets nya podd hjälper alla som vill hålla sig uppdaterade inför höstens stora val.

– Vår förhoppning är att man ska lära sig något och samtidigt ha kul, säger programledaren Jenny Ågren.

Med knappt två månader kvar till presidentvalet i USA är det nu premiär för Aftonbladets storsatsning Aftonbladet Daily USA-special.

Varje torsdag får du som vill hålla koll på det senaste en sammanfattning av det viktigaste snacket från veckan som gått. Programmet leds av Jenny Ågren, som har med sig två gäster i varje avsnitt.

– Det kommer att vara en blandning av personer från båda lägren. Både gäster som är experter på amerikansk politik och gäster som det är lite fart i, säger Jenny Ågren.

I premiäravsnittet merverkar Aftonbladets utrikespolitiska kommentator Wolfgang Hansson och Alex Lange, tidigare ordförande för Democrats abroad Sweden, som är den svenska organisationen för anhängare av det demokratiska partiet.

Första avsnittet av Aftonbladet Daily USA-special gästas av Wolfgang Hansson och USA-analytikern Alex Lange som tidigare varit ordförande för intresseorganisationen Democrats Abroad Sweden.

Det första avsnittet har fokus på Kamala Harris första tid som presidentkandidat – och hur hon klarade sin första debatt.

Panelen går också igenom den senaste tidens snackisar, bland annat Trumps utspel om att immigranter äter hundar och ryktena om Kamala Harris örhängen.

Kvällstidningsklassiker i poddformat

Wolfgang Hansson hoppas att det nya formatet, där publiken kan välja om de vill lyssna på samtalet i podd eller se det i video, ska locka fler lyssnare och tittare till Aftonbladet.

Jenny Ågren och Wolfgang Hansson
Programledare Jenny Ågren får sällskap av utrikespolitiske kommentatorn Wolfgang Hansson i flera avsnitt.

– Jag har bevakat sex presidentval på plats i USA och jag hoppas att jag i programmet kan bidra med insikter om valrörelsen, säger Wolfgang Hansson.

Varje torsdag fram till valet släpps ett nytt avsnitt på Aftonbladet och Youtube.

På vilket sätt sticker den här podden ut från andra USA-poddar?

– Vårt mål är att vi ska hjälpa publiken förstå allt som händer. Den här podden är gjord av oss på Aftonbladet, initierad med glimten i ögat - en riktig kvällstidningsklassiker hoppas vi, säger Jenny Ågren.