Så ska SL sopa bort lövkaoset

NYHETER

Lovar krafttag mot tågförseningarna

Foto: Connex använder högtrycksspruta för att spruta bort löv. Höstlöven orsakade stora förseningar i t-banetrafiken förra året.

Fukt och blöta löv.

Då blir det kaos i t-banan.

Här är SL:s åtgärder mot lövhalkan.

I fjol lamslogs SL av lövansamlingarna kring rälsen. När tågen bromsar in glider vagnarnas hjul som deformeras, ofta så illa att de blir obrukbara.

I år satsar SL extra för att minska problemet. Drygt fyra miljoner kronor har satsats för att bekämpa lövhalkan.

– Vi har ökad bemanning på de svarvar som finns för att reparera hjulen. Nu ska de kunna repareras dygnet runt, säger Johan von Schantz, teknisk direktör på SL.

För att minska slitaget på hjulen förses SL:s nya tåg med förbättrade bromsar.

– Bromsarna ska inte kunna låsa sig lika lätt. De fungerar ungefär som ABS-bromsar, säger Johan von Schantz.

800 reservhjul

I år finns också fler reservhjul. 800 hjul finns i lager.

– Vi vill inte drabbas av en situation där vi måste beställa hjul och få en tidsförskjutning, säger Johan von Schantz.

Dessutom intensifieras slyröjningen runt rälsen, som också tvättas. Pendeltågslinjerna beläggs med friktionspasta på de mest utsatta platserna.

Men räkna ändå med förseningar i höstrusket. Se till att vara ute i god tid när löven börjar falla.

– Är det riktigt halt ute måste vi sätta ned hastigheten och då får vi svårt att hålla tidtabellen. Har man byten som resenär kan det bli problem, säger Johan von Schantz.

Kampen mot halkan

Sara Haldert