’Regnskogen hotas av nya biobränslet’

avJoachim Kerpner

Publicerad:
Uppdaterad:

Greenpeace: OKQ8 lurar miljömedvetna konsumenter

1 av 2
Orangutangerna dör utan regnskog.

Skövlad regnskog och massdöd av orangutanger.

Det kan du bidra till med OKQ8:s nya biodiesel i tanken.

– Det här är ett sätt att lura miljömedvetna konsumenter, säger Dima Litvinov på Greenpeace.

Bränsleföretaget OKQ8 börjar om en månad sälja sitt nya drivmedel Diesel Eco 20, som påstås vara ”den bästa dieseln för klimatet på den svenska marknaden” eftersom den orsakar så låga koldioxidutsläpp.

Den består till 20 procent av biobränsle och till 80 procent av fossil diesel. En viktig ingrediens i biobränslet är palmolja från Malaysia.

I dag är regnskogarna på den malaysiska och indonesiska ön Borneo en av världens mest hotade miljöer. Regnskogen skövlas i snabb takt och ger plats för oljepalmsplantager eller kalhyggen. Samtidigt försvinner orangutangens naturliga miljö.

Greenpeace har låtit det oberoende tyska forskningsinstitutet Ifeu granska OKQ8:s palmoljebaserade biobränsle. Det tillverkas av finska Nesteoil.

– Planteringarna av oljepalm för Nesteoils räkning kan leda till att regnskog huggs ner, säger Eva von Falkenstein på Ifeu.

”Använd inte palmolja”

Ett sätt att säkerställa miljövänlig produktion av palmolja skulle vara ett regelverk, så kallad certifiering.

Organisationen Rspo, Round table on Sustainable Palm Oil, håller på att ta fram en certifiering men är inte klar med den än.

Även med en framtida certifiering menar Greenpeace att palmoljan inte kan användas i drivmedel:

– Landytan räcker inte till för att på ett hållbart sätt producera palmolja även till transportsektorn, säger Dima Litvinov på Greenpeace.

Försvarar beslutet

OKQ8:s miljöchef Camilla Slunge Dowling försvarar beslutet att sälja den nya dieseln:

– Det är otroligt viktigt att påverka så att det inte huggs ner regnskog på ett felaktigt sätt. Vi har gått med i Rspo, vi vill vara med och stödja så att det blir en bra certifiering.

Men ni måste ju inte sälja bränslet. Har ni övervägt att bara sitta med i Rspo och försöka påverka?

– Jag kan inte svara på det. Men det kan komma rapporter som får oss att ändra vår ståndpunkt.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM