Rådet: stanna hemma

avErik Nises

Publicerad:
Uppdaterad:

Dottern Fridas ”magsjuka” var brusten blindtarm

FICK NOG För tre år sedan fick då tolvåriga Frida feber, kräkningar och magsmärtor. Kräksjuka, trodde Medhelps sjuksköterska. Tre samtal senare fick Fridas mamma Anette nog och åkte till sjukhus. Där konstaterade läkarna att Frida hade brusten blindtarm.

Magsjuka?

Nej, tolvåriga Frida hade brusten blindtarm.

Men Medhelps sjuksköterska gav mamma Anette lugnande besked:

– Feber kan man ha i en vecka utan att det är någon fara.

De senaste fyra åren har över 30 anmälningar som gäller sjukvårdsupplysning på telefon kommit till Socialstyrelsen och Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Ett tiotal rör företaget Medhelp som flera gånger fått skarp kritik för felaktiga råd till patienter.

Ett av fallen gäller Anettes Lydéns dotter Frida som var 12 när hon 2006 plötsligt insjuknade med kräkningar, hög feber och magsmärtor. Anette ringde sjukvårdsupplysningen som lugnade henne.

– Vi pratade om vinterkräksjuka men det var aldrig tal om allvarligare sjukdomar, säger Anette.

Ringde tre gånger

Men smärtorna och febern ville inte släppa och dagarna efter ringde Anette tre gånger till och fick samma besked.

Till slut tog hon sin dotter till Astrid Lindgrens barnsjukhus. Där konstaterades brusten blindtarm.

– Om de hade frågat mer och ställt andra frågor hade jag åkt till akuten mycket tidigare, säger Anette.

HSAN konstaterade senare att sjuksköterskan ”bagatelliserat” möjligheten till andra sjukdomar trots att symtomen hos vinterkräksjuka är välkänt lika de vid blindtarmsinflamation. Frida blev inlagd i fyra dagar med antibiotika, men trots att det är över tre år sedan har hon fortfarande besvär.

Patienter dött

– Hon har fortfarande magkomplikationer och har genomgått många utredningar men ingen vet riktigt om det är följder av att blindtarmen brast.

HSAN, som i oktober 2006 utdelade en erinran till sköterskan, skriver att Anettes dotter ”usatts för allvarlig risk” och att det bara var blindtarmens anatomiska läge som förhindrade en ”värre utgång”. Hon hade alltså tur.

Socialstyrelsen har fått minst tre anmälningar om felaktiga råd från Medhelp där patienterna dött.

– De förenklar och säger att det är föräldrarnas ansvar och det är det ju ytterst, men man ringer ju dem för att få råd i en svår situation, säger Anette.

Publicerad: