”Hjälp, de kör över mig – på jobbet”

Av: Andreas Victorzon

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets reporter provade på vägarbete

Lever farligt Medan Aftonbladets reporter Andreas Victorzon, till höger, provar på jobbet som vägarbetare rusar bilarna förbi i hög hastighet.
Foto: Foto: Lina Boström Einarsson
Lever farligt Medan Aftonbladets reporter Andreas Victorzon, till höger, provar på jobbet som vägarbetare rusar bilarna förbi i hög hastighet.

Swisch och åter swisch!

Bilisterna struntar fullkomligt i min gula väst och blå hjälm.

Här riskerar femton vägarbetare livet. 20 000 gånger om dygnet.

Sol och lite hederligt kroppsarbete. Låter som rena drömmen att få bygga landets vägar.

Ett besök på Hanstavägen i norra Stockholm spräcker snabbt den illusionen.

– Här är det livsfarligt. Bilisterna visar dålig respekt, säger Dan Andersson, arbetsledare på Veidekke.

Den långa rakan är 30-skyltad under de veckor vägen får en välbehövlig ansiktslyftning.

Och det märks så fort någon kör laglydigt – genast tornar en gigantisk kö upp sig.

– Om folk höll 50 kilometer i timmen och visade aktsamhet vore det ett bra första steg. Nu har vi 30-gräns och folk kommer i 80–90, suckar platschefen Lars-Göran Berg.

En bekant till honom var asfaltsläggare. Han skulle sätta upp skyltar på motorvägen söder om Stockholm för några år sedan.

I dag är han död.

– Det kom någon och körde rakt igenom och träffade honom,säger Lars-Göran Berg.

Är obehagligt

En bit bort på Hansta vägen träffar vi vägarbetarna Daniel Nilsson och Tommy Friberg medan bilarna susar förbi.

– De kör alldeles för fort. Det är klart det är obehagligt, säger de.

Mellan 2003 och 2007 skadades 953 personer vid vägarbetsplatser, enligt Seko. 20 dog, två av dem vägarbetare.

Nu kräver fackförbundet att Vägverket och kommunerna alltid leder om trafiken vid vägarbeten på större vägar. Och att hastigheten högst får vara 30.

Men enligt Vägverkets generaldirektör Lena Erixon är det inte rimligt att alltid leda om trafiken – oftast blir det avslag.

– Tar man ut tung trafik och leder om den kanske den går förbi skolor och daghem. Det innebär att man skapar ett ännu värre säkerhetsproblem.

I stället föreslår hon ökad information, påminnelseskyltar och fler poliskontroller.

Publicerad: