Lenas döde sambo kontaktades fem gånger av resebyrå

1 av 2 | Foto: Privat
Lena Borssen och hennes sambo Erik.
NYHETER

Lena Borssen, 64, och hennes sambo Erik skulle åka på semester, men Erik blev sjuk och avled några veckor innan avresan.

Efter en månad kom ett personligt erbjudande om en ny resa till Erik.

Trots flera vädjanden från Lena fortsatte resebyrån TSS att skicka brev till hennes avlidne sambo.

– Det har varit väldigt känslomässigt jobbigt. Hur länge ska man, trots påminnelser, orka bli påmind om den resa som inte blev av på grund av Eriks död, säger Lena Borssen.

Lena Borssen, 64, och hennes sambo Erik hade planerat att åka till Cypern i mars 2017 med resebolaget TSS Travel Service Scandinavia. I början av månaden, några veckor innan avresan, blev Erik sjuk och avled efter en kortare tid på intensiven.

– Efter någon månad kom det ett personligt erbjudande om ny resa från TSS Travel adresserat till Erik, säger Lena Borssen.

Brev efter brev

Hon ringde upp företaget och sa att de inte behövde skicka fler brev eftersom hennes sambo hade gått bort.

– De sa att de skulle åtgärda det och återkom även sedan och sa att det var ordnat.

Men ingenting var ”ordnat” skulle det visa sig. En tid senare kom ytterligare ett personligt brev från TSS Travel till Erik.

Lena ringde igen, pratade med kundtjänsten hos företaget och blev återigen lovad att det inte skulle upprepas. men sedan kom ännu ett brev.

– Jag tog ny kontakt med deras kundtjänst. Jag var både ledsen och upprörd att gång på gång bli påmind om resan som aldrig blev av och min sambos död, säger hon.

Lade på luren

Lena bad att få prata med någon ansvarig på resebyrån.

– En kundtjänstchef som hette Nina ringde upp mig från ett tyskt nummer. Arg och gråtande bad jag henne att se till så att det inte skickades ut fler personliga erbjudanden till någon som är död.

Chefen Nina återkom lite senare till Lena och försäkrade henne att allt nu var ordnat. Det skulle inte komma fler brev bedyrade chefen Nina, som inte ville uppge sitt efternamn, berättar Lena.

Men tre veckor efter samtalet med chefen och nästan ett år efter dödsfallet kom ett nytt personligt erbjudande från TSS Travel ställt till Lenas sambo.

– Uppgiven och ledsen tar jag ny kontakt med kundtjänst och de lovar att chefen ska ringa upp igen. Hon ringer senare på eftermiddagen, men när hon förstår att vi har pratats vid tidigare så lägger hon på luren.

– Så otroligt nonchalant och fullständigt känslokallt.

”Jobbigt att ständigt bli påmind”

Lena försökte ringa tillbaka till det tyska numret, men kom bara till en automatisk telefonsvarare med musik. Hon berättar att hon totalt varit i kontakt med TSS Travel sex gånger, efter att hennes avlidne sambo har fått brev.

Nu vet Lena inte längre hur hon ska bära sig åt för att få dem att sluta skicka brev.

– Det är så jobbigt att ständigt bli påmind om detta. De behöver inte påminna mig om att vi aldrig kunde åka iväg. Och sedan att hon bara la på luren, så jävla ruttet.

Aftonbladet har sökt resebyrån TSS åtskilliga gånger, både per telefon och per mejl, men bolaget har inte återkommit med någon kommentar eller förklaring till sina utskick till Erik.

Aftonbladet har tidigare rapporterat om bolaget TSS Travel Service Scandinavia i samband med en ”kulturresa” till Turkiet där en kund lurades på tiotusentals kronor.

Inte heller den gången lämnade man någon kommentar, trots löfte om att återkomma.

ARTIKELN HANDLAR OM

Cypern