Ikea censurerade Pussy Riot-foto

avLisa Röstlund

Bilden som Ikea kallar ”propaganda”.

Ikea i Ryssland ordnade fototävling och en Pussy Riot-inspirerad bild ledde.

Då försvann den från hemsidan.

– Vi har valt att plocka bort den, säger Ikeas pressansvariga Sara Carlsson till Aftonbladet.

Tävlingen gick ut på att ungdomar skulle fota sig själva i Ikea-miljö och lägga upp på Ikeas ryska hemsida.

Ledde tävlingen

Men en månad efter att tävlingen sjösatts ledde ett foto stort över alla andra med 1 431 "likes": en bild som liknar omslaget av en Ikea-katalog, där fyra unga sitter i Pussy Riot-inspirerade huvor.

Fotot är taget av signaturen "Starovoitova" från Jekaterinburg i Uralbergen, skriver Moscow Times.

Bilden har nu tagits bort från företagets hemsida. Censuren har en officiell förklaring:

"Ikea är ett kommersiellt företag som verkar oberoende av politik och religion. Vi kan inte tillåta att våra reklamprojekt används för propaganda".

I augusti dömdes tre medlemmar ur feministiska konstpunkkollektivet Pussy Riot till två års fängelse för huliganism, efter att ha gett en oanmäld anti-Putinkonsert i Frälsarkatedralen i Moskva.

Ikea: "propaganda"

Sara Carlsson, presstalesman för Ikea, ger samma förklaring som ryska Ikea ger:

– Tävlingen är nu avslutad och man har valt att ta bort en bild. Ikea är ett kommersiellt företag som är politiskt och religiöst oberoende och Ikeas varumärke ska inte användas för politiska syften, säger hon till Aftonbladet.

Men är det inte en politisk handling att censurera en bild på det här sättet?

– Vi är ett kommersiellt företag. Vi har valt att plocka bort bilden för att vi har ett varumärke som inte ska användas för politiska syften.

Vem har sagt att bilden som ledde tävlingen var politisk?

– Vi har valt att plocka bort den.

Vad anser du själv om domen mot Pussy Riot?

– Ikea är ett kommersiellt företag så Ikea tar inte ställning i den frågan.