Kändisar rasar över Saltkråkan AB:s beslut om dödsannons

Reporter: Mira Micic

Publicerad:
Uppdaterad:
Martin Melin, Camilla Läckberg och Tobbe Blom rasar alla mot Saltkråkan AB:s beslut.
Martin Melin, Camilla Läckberg och Tobbe Blom rasar alla mot Saltkråkan AB:s beslut.

Saltkråkan AB sa nej till föräldrarna som ville ha en bild på herr Nilsson i treåringens dödsannons.

Nu rasar Aftonbladets läsare och kändisar mot företagets beslut.

I dag startades två Facebooksidor  som uppmanar till bojkott av Saltkråkan AB.

I dagens tidning skriver Aftonbladet om hur Saltkråkan AB, som äger rättigheter till Astrid Lindgrens verk och däribland Ingrid Vang Nymans bilder i sagorna, stoppar en bild på herr Nilsson i en treårings dödsannons.

Flera hundra läsare har, i mejl och kommentarer, rasat mot företagets beslut som kallats för ”hjärtlöst”.

”Det är hemskt att ett företag kan bete sig så här. Och om jag kan min Pippi så är väl hennes mamma en ängel! Vilket står i böckerna, men vad jag vet brukar man inte bli det, om man inte är död!
Att säga att Astrids bilder mm bara ska sättas i glada sammanhang får ju en att undra om de läst hennes böcker”, skriver läsaren Git i ett mejl.

Astrid Lindgrens barnbarn Malin Billing på Saltkråkan AB förklarar beslutet med att fattats av respekt för Astrid Lindgren, som ”uttryckte för önskemål så ska bilderna användas i sammanhang med koppling till berättelser om Pippi Långstrump”.

Upprörda kändisar twittrar

Förklaringen väcker ilska i sociala medier. 

Camilla Läckberg twittrade i morse: ”Alltså blir arg på riktigt. Tycker Saltkråkan AB vanhedrar Astrids minne - och varumärke - genom såna här DUMHETER!!”

Martin Melin, som också twittrade om sin upprördhet säger till Aftonbladet:

– De får skämmas! Hoppas de gör det! De verkar inte lyssnat på sin mormor. Jag har träffat Astrid två gånger, det var en varm person med ett gott hjärta, hon skulle hatat det här.

Marcus Birro säger:

– Det är stor skam att perveterad byråkrati och vidrig principfasthet får stå i vägen för en sörjande familj sista önskan, skäms ta mig fan!

Tobias ”Tobbe Trollkarl” Blom har också reagerat på twitter. Till Aftonbladet säger han:

– Jag blir så fruktansvärt upprörd och provocerad! Hur kan man tänka varumärke i samma mening som det handlar om ett dött barn?

Bojkottuppmaningar på Facebook

Expressens politiske reporter Niklas Svensson går ett steg längre och uppmanar till bojkott.

”Tycker att vi alla borde sluta köpa Astrid Lindgrenprodukter efter det hjärtlösa svaret till föräldrarna som förlorat sin 3-årige son.

Vad säger ni - vi kör en bojkott av Astrid Lindgren-produkter från och med nu, va?, twittrar han.

Oksana Wilhelmsson twittrar: ”Inga fler Pippi Eller Herr Nilsson for Naomi!”

En läsare ringde och tipsade om en Facebooksida, som uppmanar till bojkott av Saltkråkan. I ett mejl skriver hon:

”Många är upprörda efter att det blivit känt att Saltkråkan AB nekat en familj att använda herr Nilsson på dödsannonsen
av deras treårige son. Det är bra att det uppmärksammas och därav har en bojkott nu startat”.

En till Facebooksida som uppmanar till bojkott skapades under dagen. Vid 20-tiden på kvällen hade cirka 2000 personer ”gillat" de två sidorna.

Publicerad: