Så marknadsför du ditt företag med Instagram

1 av 5 | Foto: Kasper Nowakowski
1. Normal - 43 % Den naiva enkelheten kan skicka signaler du inte tänkt. De som använder filtret Normal är antingen teknikfientliga amatörer som inte lärt sig finesserna eller bluffmakare som fixat till bilden i något annat program för att framstå som naturbegåvade fotografer. Du vill antagligen inte att ditt företag ska förknippas med något av alternativen.
NYHETER

"Mäh", säger du, "Instagram är ju bara småglin som håller på och tar selfies när de putar med läpparna".

Icke sa Nicke, säger vi.

Instagram är din bästa marknadsföringskanal.

Alfa Romeo 4C, bilen som ingår i företagets Instagram-kampanj.

Just nu pågår en marknadsföringskampanj för Alfa Romeos nya bilmodel 4C. En sportbil med racingprestanda. 0-100 på runt fyra sekunder.

– Om du får syn på den och hinner ta en bild kan du vinna en testkörning på en riktig racingbana, säger varumärkeschefen Jesper Albansson.

Och allt du behöver göra är att lägga upp bilden på Instagram med hashtag (sufixet): #IC4C.

Konsekvensen blir att alla som deltar i tävlingen kommer att titta på alla bilder som skickas in. Och med lite tur blir det ringar på vattnet och plötsligt kan kampanjen få ett eget liv. Bli viral.

– Vi uppmuntrar kreativitet. Vill någon bidra med en bild på Alfateckning målad med ketchup på kylskåpsdörren så är det fritt fram, säger Jesper Albansson.

Drömmen är att kampanjen lockar helt nya kunder till bilmärket. Kunder utan förutfattade meningar om bristfällig kvalitét.

Och även om det bara är fantasin som sätter gränserna för möjligheterna med bilder och dialog med kunderna via Instagram finns det några saker man bör ta i beaktande.

Fundera på följande:

Vad vill kunderna se?

Hur ska de engageras?

Hur ska du få dem att prata om ditt företag?

Och när du har svaren på de tre ovanstående frågorna tänk då på att:

1. Dina bilder får bara finnas på Instagram. Om det är samma bilder som på din hemsida eller i dina annonser försvinner poängen.

2. Visa lite för mycket. Läck lite av det som normalt är hemligt på företaget.

3. Se till att bilderna är snygga.

4. Försök få det personligt. I stället för en ren produktbild kan du ta en bild när någon i personalen testar produkten, äter bullen, provar jackan, smakar frukten.

Demo

Visa upp vad ni serverar på din restaurang i kväll eller demonstrera hur din produkt eller tjänst fungerar. Men en video eller med stillbilder på Instagram blir det enkelt för dina kunder att förstå.

Portfolio

Har du en frisersalong! – Visa upp frisyrerna du är extra nöjd med. Driver du ett fik? – Visa upp vilka drycker och bullar som väntar kunderna. Säljer du bilar? – Visa upp bilarna som du har sålt.

Hitta rätt

Finns det någon populär hashtag som du kan använda? #518WX är alltid väldigt populär i den amerikanska staden Albany. För den som är specialiserad på att laga bilrutor som skadats av hagel är det lämpligt att använda den. Säljer du öl i plastmuggar i Västerås är det bättre att använda #cityfestivalen.

Före och efter-bilder

För dig som kanske restaurerar, renoverar eller anlägger trädgårdar eller något annat där det kommer att bli en visuell förändring: Ta en bild innan du börjar och en när du är klar så alla får se hur skicklig du är.

Klicka på bildspelet för att se vilka filter är populärast på Instagram, samt vad de säger om fotografen.

Jan Huss

ARTIKELN HANDLAR OM