Expert: Vi ger Facebook för mycket

Foto: Maty Altaffer/AP Photo
Våra aktiviteter på Facebook är en guldgruva av information för marknadsförare och andra som vill påverka oss. Arkivbild.
NYHETER

Vi fyller i formulär, gör quizzar och lämnar likes på Facebook. Få tänker nog på att varje tryck sedan kan säljas vidare av Facebook till marknadsförare och påverkare som vill veta mer om oss.

– Jag reagerar på hur enkelt vi har lämnat ifrån oss data till Facebook, säger digitala strategen Pontus Staunstrup med anledning av Cambridge Analytica-historien.

Annonsörer och politiska partier har i många år köpt uppgifter om befolkningen från olika register och databaser för att använda i marknadsföring och valrörelser. Det som då funnits tillgängligt är exempelvis uppgifter om kön, ålder och hur och var man bor. Budskapen har då kunnat riktas till exempelvis alla 35-åriga män i Örebro i förhoppningen att de alla är ganska lika och har samma preferenser.

– Men sedan kom framför allt Facebook, som är information på steroider, där det finns möjlighet att samla in väldigt mycket data och börja spjälka upp det, säger Pontus Staunstrup.

Ökad betydelse

Han tror att uppgifter från plattformar som Facebook kommer att få allt större betydelse.

– Det mesta där man vill påverka människor kommer i framtiden att ta mer hänsyn till vad vi har för beteenden och intressen än, som traditionellt, var vi bor och vilken inkomst vi har.

Pontus Staunsrup säger att han inte är helt negativ till att företag använder information om människors beteenden och intressen när de utformar sin marknadsföring. Men han är oroad över den enorma mängd personlig data som vi lämnar till Facebook.

– Jag reagerar på hur enkelt vi har lämnat ifrån oss data till Facebook. Det som är mest skrämmande, och som är värt att understryka, är att de som är bäst på att använda informationen om oss är Facebook själva. De har gjort det här sedan 2007 och de har gjort det systematiskt. De har en enorm mängd data över alla sina användare och det använder de bland annat i sina annonsverktyg, säger Staunstrup.

Sverige inspireras

Cambridge Analytica, som hamnat i blåsväder för att ha skaffat data om Facebookanvändare på ett otillåtet sätt, har efter det amerikanska presidentvalet 2016 berättat om hur de använde sig av väldigt detaljerad information om beteende, intressen och personlighetstyp hos väljarna för att nå rätt person med rätt budskap.

Och även om Cambridge Analyticas rykte i viss mån är släpat i smutsen nu så finns det många andra företag som jobbar med påverkan med samma eller liknande metoder.

– Det skulle förvåna mig om inte alla svenska politiska partier jobbar med de här metoderna inför valet. Förra valet försökte flera svenska partier göra mycket av det som Obama-kampanjen hade gjort. Det vore konstigt om man lät sig inspireras av den kampanjen och inte tar till sig det som hände 2016.