Kjell, 77, skadade axeln i fall – nu har han gjort egna halkskydd

avClaes Olsson

Med vintern kommer halka och olyckor. Många använder sig av färdiga broddar men uppfinningsrika Kjell Åberg, 77, tipsar om hur man gör egna halkskydd – med bara tre komponenter.

– Med den här idén går jag väldigt säkert. Jag halkar inte en centimeter, säger han.

Om vintern kan halkan komma plötsligt. Det blev pensionären Kjell Åberg, 77, från Forshaga varse förra vintern. Under en cykeltur på Klarälvsbanan skulle han stanna för att svara i telefon men när han satte ner foten gled den undan och han skadade axeln. Den långa återhämtningen som följde fick honom att tänka till.

– Det var så jag kom på idén att göra egna halkskydd. Jag cyklar och går mycket, även på vintern men det är ju livsfarligt, säger Kjell Åberg.

Enligt honom så är de ”vanliga” broddarna inte tillräckligt bra. De är klumpiga, inte lämpade för att gå på is och vissa modeller måste tas av i kollektivtrafiken, menar Kjell. Som den uppfinnare han är såg han till att kombinera grus, lim och skor för att få det ultimata halkskyddet.

1 av 4 | Foto: KJELL ÅBERG
Den här metoden är bättre än vanliga broddar, menar Kjell.

”Sitter som berget”

– Jag värmde upp gruset på en plåt i ugnen så att det blev helt torrt. Fotsulan måste också vara helt torr, så skorna ställde jag på ett element. Sedan använde jag tvåkomponentslim som fäster på både gummi och sten, säger han.

Gruset trycktes fast mot den limmade sulan och sedan lät han det torka över natten. På morgonen borstades överflödet bort och sedan kunde han ge sig ut och gå – halkfritt.

– Med den här idén går jag väldigt säkert. Jag har testat det i en vecka och har gått på isen vid Klarälvsbanan. Jag halkar inte en centimeter och gruset sitter som berget, säger han.

Vill tipsa äldre

Efter cykelolyckan har han varit extra försiktig. Det är därför han vill dela med sig av knepet som främst avses för äldre.

– När man kommer upp i den här åldern så blir man extra känslig, det tar lång tid att läka om man skadar sig. Kan jag hjälpa någon att gå säkert så är det bra, säger han och fortsätter:

– Skulle det vara så att en del av gruset försvinner så är det bara att limma på mer.

ARTIKELN HANDLAR OM

Forshaga

Olyckor

Trafik