F-kassan och Moderaterna lika som bär?

avJohanna Melén

Försäkringskassans nya marknadsföring liknar Moderaternas. Nu reagerar oppositionen

Moderaterna och Försäkringskassan = sant?

De marknadsför i alla fall sin förnyelse på liknande sätt.

Nu reagerar oppositionen.

– Man administrerar en ny politik som kommer från de nya Moderaterna. Det ser inte snyggt ut, säger Veronica Palm (S).

Inför valet 2006 genomgick Moderaterna en rejäl förvandling och blev ”nya Moderaterna” med nya budskap, ny politik och ett nytt utseende.

Det lilla ordet ”nya” har hängt med sedan dess och är nu en väl inarbetad del av partibeteckningen.

På senare tid har samma ord med närmast identisk utformning dykt upp i ett nytt sammanhang - i Försäkringskassans kampanj för ökad tillgänglighet, bättre öppettider och nya tjänster på nätet. ”nya Försäkringskassan” heter det när myndigheten gör reklam på bland annat olika föräldrasidor på nätet.

”Ser inte snyggt ut”

För många signalerar nya Försäkringskassan något helt annat i form av tuffare krav och regler för den som är sjuk. Regler som tagits fram av den moderatledda regeringen.

– Det som är det stora nya med Försäkringskassan är att de har fått ett nytt regelverk som tvingar dem att kasta ut sjuka människor ur sjukförsäkringen. Man administrerar en ny politik som kommer från de nya Moderaterna. De två loggorna bredvid varandra ser inte så snyggt ut, säger Veronica Palm (S), riksdagsledamot och partiets talesperson i sjukförsäkringsfrågor.

Men enligt Försäkringskassan är likheten mellan Försäkringskassans ”nya” och Moderaternas ”nya” en slump.

Ska signalera nyheter

– Vi lägger självfallet inte till ”nya” för att koppla ihop det med ”nya Moderaterna”. Det handlar om att markera och signalera att här har vi nyheter från Försäkringskassan, säger Inger Dunér, informationsdirektör.

Men tycker du inte att ert ”nya” och Moderaternas ”nya” har likheter?

– Nej, eftersom vårt ”nya” ser olika ut i olika sammanhang. Ibland är det med stort N ibland med litet n. På hur många sätt kan man skriva?

Hos Moderaterna är man inte intresserad av att kommentera Försäkringskassans nya grafiska utseende.

– Vi har vår logotype och står för den, vad sedan andra gör får stå för dem. Vi kom på ”nya Moderaterna” och det grafiska utseende vi har inför partistämman 2005, inför förra valet, säger Pär Henriksson, partiets kommunikationschef.

Bakom Försäkringskassans reklamkampanj står Garbergs reklambyrå, samma byrå som tagit fram den borgerliga alliansens nya logotype inför valet i år. Garbergs hade däremot ingenting att göra med partiets nya utseende inför valet 2006.

ARTIKELN HANDLAR OM