Folkligt race där fula knep är okej

1 av 3 | Foto: Säljer polarns bil Fredrik Carlsson tvingades sälja bilen han hade lånat för att köra med. – Det gör mig inget, det är sånt man får leva med i den här sporten, säger han.
NYHETER

FREDRIKSBERG

När Volvon kör in i sidan på Sandra Edqvists Saab har hon inte en chans.

Hennes bil lyfts med våldsam kraft från vägbanan, voltar och landar på taket vid väggrenen.

– Det är bara att sätta sig direkt bakom ratten igen, säger hon.

Eftersom Sandra Edqvist, 17, är rejält fastspänd och har både störtkruka och nackskydd på sig blir hon inte särskilt skadad, möjligen lite omtöcknad.

Det är lördag förmiddag och 112 ekipage fräser runt på Fredriksbergs folkracebana mitt i skogen mellan Vansbro och Filipstad i Dalarna. Vissa deltagare har kommit ända från Skåne.

Hälften är juniorer

– Nästan halva startfältet i dag är juniorer mellan 15 och 18 år, det här är en bra återväxt för motorsporten, myser tävlingssekreteraren Fredrik Ekström.

Folkrace, en sorts budgetvariant av rallykross, körs i gamla buckliga skrotbilar som piffats till, gärna med en personlig touche. I Fredriksberg syns en hel del djärva mönster och mer eller mindre originella texter som Liket lever, Råvala råskin och Hellre sist än Saab.

Vilda prejningar

Lika viktigt som att komma först i mål är att bjuda på en god show på vägen dit, och publiken skrattar förtjust åt alla vilda prejningar, fräcka omkörningar och vanvettiga sladdar.

Vid en husbil sitter Siw Jonsson och hennes dotter Helén med de brandsäkra föraroverallerna halvt avdragna och pustar ut mellan andra och tredje heatet.

– Vi kom redan i går kväll och har stannat över natten. Att träffa folk är en viktig bit av folkrace. Sammanhållningen är fantastisk, säger Siw.

Ett dis av avgaser, vägdamm och grillrök ligger över området. Ur högtalarna strömmar pladdret från en kommentator med Arne Hegerfors munvighet.

– Som de kör! Oskarsson är farligt ute men på rätt köl igen, Tillman leder alltjämt, Carlsson är på språng, ah! Regimskifte! Carlsson tar över! gapar han entusiastiskt på.

Frampå eftermiddagen blir det prisutdelning, och sedan återstår ett sista men nog så nervpirrande moment – försäljningen av tävlingsbilarna.

Säljs för 4 500 kr

Enligt reglerna kan vem som helst lägga anbud på bilarna. Priset är alltid 4 500 kronor – och ägaren får inte neka till försäljning. Allt för att de tävlande inte ska frestas att investera för mycket i sina bilar så att lågbudgettanken bakom folkrace urholkas.

– Det känns för jävligt att behöva sälja så klart, säger Robert Morell med ett ansträngt leende medan han skruvar loss bilstolen, som alltid tillhör föraren, ur sin gulsvarta Volvo.

Desto nöjdare är Eva Craehn, bilens nya ägare.

– Den verkar gå jättebra, jag ska bara sänka den där bak. Och att måla om bilen är halva nöjet, säger hon.

Lite medlidande visar Eva ändå.

– Jag har själv fått sälja, det är inte så kul. Men det är ju spelets regler.

Folkrace i Sverige

Tobias Brandel