Så sover du gott i supervärmen

Foto: THINKSTOCK
Sömnproblem är mycket kostsamma för samhället. Den som sover illa blir lättare sjuk eller somnar bakom ratten.
NYHETER

Att sova gott i värmen kan vara en riktig mardröm.

– Värmen och ljuset gör det svårt att somna, säger en av landets ledande sömnforskare, överläkaren Marianne Ors.

Här är de bästa tipsen för att sussa sött genom tropiska nätter.

Luften hänger stilla, varm och tung i sovrummet och svetten klibbar mellan kropp och lakan. På flera håll i landet har vi haft så kallade tropiska nätter –  när temperaturen ute aldrig understiger 20 grader.

I vanliga fall har över var tionde svensk så svåra sömnproblem att det sabbar vardagen.

Ljusa nätter

Men vi sover ännu sämre när natten inte erbjuder någon svalka för de som ligger i sängen och försöker somna.

– Det är svårare att somna när det är varmt och en annan orsak till att det är svårt att somna är att det är ljust på kvällarna. När det är väldigt varmt inomhus är det svårast, säger Marianne Ors, som är verksam på Neurofysiologiska kliniken vid Universitetssjukhuset i Lund.

Blir lättare sjuk

Hur påverkas då våra liv av att vi sover dåligt? Enligt Marianne Ors blir sömnproblemen mycket kostsamma både för människor och samhälle, eftersom den som sover illa lättare blir sjuk eller somnar bakom ratten. Tack för det, sommarvärme.

– Immunförsvaret blir sämre och vi blir inte så kloka och begåvade. Vi får svårare att lösa problem och det blir fler arbetsplatsolyckor och bilolyckor. Det är stora och dyra grejer så att sova dåligt ger stora konsekvenser för både individer och samhället, säger Marianne Ors.

Vi blir stressade

Det finns många olika orsaker till att John Blund inte infinner sig, men stress är en vanlig orsak till att vi inte kan slappna av.

– Stress är en mycket viktig faktor, att man oroar sig över morgondagen eller grubblar och försöker komma ihåg vad man ska göra, säger Marianne Ors.

Som tur är finns det knep, som att stoppa lakan i kylskåpet eller sova i hängmatta.

Sömnforskarens bästa tips

De brittiska sömnexperterna Neil Stanley och Jim Horne listar i Daily Mail de bästa tipsen för att sova bättre i värmen.

Vi bad den svenska sömnforskaren och experten Marianne Ors kommentera råden.

Behåll pyjamasen på

Det är bättre att klä sig i natur­liga material och ta bort täcket. Tyget för bort svett från kroppen och gör att du sover svalare.

– Det viktiga är att man ser till att det är svalt i sovrummet och då är det säkert bättre att sova i en tunn pyjamas. Men man får lyssna på sin kropp, säger Marianne Ors.

  Ta en kalldusch

För att sova bättre bör kroppstemperaturen sjunka en halv grad. Det kan du uppnå genom att duscha kallt, men inte för kallt. Då kan du bli pigg.

– Det är diskutabelt. Man får vara lite klok och rationell och då handlar det svåra om att somna när man är varm och svettig. Svalka av dig på ett lagom sätt. Duschar man varmt kanske du värmer upp dina kalla fötter och då har du mycket svårare att somna. Däremot är ett varmt bad avslappnande och det är en himla bra grej.

  Låt fläkten blåsa

En frisk fläkt mot ansiktet kan snabbt sänka kroppstemperaturen. Kinderna har en förmåga att släppa ut mycket värme. Men fläkten bör inte stå för nära.

– Ja, då får du en ökad upplevelse av svalka. Men jag tycker att folk är lite dåliga på att temperera sina sovrum. Man ska ha ett varmt täcke på vinter och ett tunt på sommaren.

  Sätt lakanet i kylen

Vik ihop det i en påse och stoppa in den i kylskåpet ett par timmar innan läggdags. Dra sedan lakanet över kroppen.

– Oh, det är gammalt. Det används ofta i kulturer där man inte har air condition. Kylskåpskalla lakan är ett beprövat knep.

  Fötterna under täcket

Många sticker gärna ut ett ben, men kalla fötter kan störa sömnen. Det är ansiktet som ska kylas.

– Ja, så är det. Har du kalla fötter tar det längre tid att somna. När du sover på vintern är därför bäddsockor en bra sak.

  Sära på familjen

En kropp kan alstra 116 watt värmeenergi, så sov i olika rum.

– Det tycker jag är ett utmärkt knep när någons partner snarkar. Sover du två höjer du också temperaturen, det är gosigt och härligt men blir varmare.

  Ät inte för sent

En brakmåltid kort innan du lägger dig är kasst. När kroppen bryter ner kalorier värms kroppen upp, så ät hellre lätt minst en timme innan du lägger dig.

– Framför allt ska du inte äta för mycket. Du ska äta innan, det är en överlevnadsprincip, för om du är hungrig vill kroppen ut och jaga, men ät ingen trerättersmeny.

  Drick inte alkohol

Alkohol stör sömnen och det förvärras när det är varmt. Små mängder alkohol räcker för att torka ut kroppen, så att du vaknar törstig och outvilad.

– Du somnar lättare, men när substansen bryts ner så är det tråkiga att nedbrytningsprodukterna, som har en toxisk effekt, väcker dig. Och du måste kanske gå upp på nätterna för att kissa.

  Sov i hängmatta

De är gjorda i tunt material som släpper igenom luft och ventilerar hela kroppen. Förutsatt att man har någonstans att hänga upp den.

– Tycker du det är skönt så gör det. Det handlar om att vara ”relaxed” och det är lite gott och svalt under ett träd, men det är återigen upp till var och en.