Riksdagsledamotens nödrop till SAS

Foto: Carl Schlyter (MP).
NYHETER

Riksdagsledamoten Carl Schlyters, MP, son skulle flyga hem till Sverige med SAS.

Då tappade flygbolaget bort sonens bagage, som innehåller mycket viktig medicin.

– Utan den förvärras symptomen. Och informationen från SAS är obefintlig. Jag tycker det är oförsvarligt, säger han.

Carl Schlyters son lider av en kronisk sjukdom som han medicineras för.

Sonen, som bor i Belgien, får en experimentell medicin som är mycket dyr och måste hållas kyld.

Igår skulle sonen flyga från Amsterdam till Stockholm, men på grund av kaoset på flygplatsen i Nederländerna bokades hans flight med KLM om till SAS.

Föräldrarna har informerat flygbolagen om att medicinen är mycket viktig och att den måste hållas kall.

Kostar 12 000 kronor att beställa

Men när sonen kom till Arlanda visade det sig att SAS hade tappat bort sonens bagage.

– Och SAS stänger sin bagageservice klockan 12. Jag har försökt få tag på dem hela dagen, men inte lyckats, säger Carl Schlyter.

Istället vände han sig till SAS på Twitter för att få hjälp.

"Hej sas min son har förlorat bagage (arlanda) livsviktig medicin som måste vara kyld. Ingen hos er hjälper/svarar. Hör av er!"

Eftersom medicinen är experimentell finns den inte på apoteket. Och att få ett nytt recept är en omständlig process.

– Receptet är skrivet i Belgien. Så vi måste åka till en akutmottagning, hoppas att läkaren tror på vad vi säger för att sedan skriva nytt recept. Sen kan apoteket beställa den. Det kostar 12 000 kronor.

"Vår svarstid är för närvarande tre till fyra veckor"

Utan medicinen riskerar sonens symptom att förvärras betydligt, enligt Carl Schlyter.

– Han blir sjukare och drabbas av smärta.

Framförallt är det bristen på information från SAS som gör honom upprörd.

– Jag skickade ett mejl till deras kundservice och fick ett automatsvar: "Tack för att du hört av dig till oss. Vår svarstid är för närvarande tre till fyra veckor". Det är inte det man vill höra när medicinen kan förstöras inom några timmar. Jag tycker det är oförsvarligt.

"Lägger allt krut på att hitta bagaget"

SAS presschef Malin Selander säger att man gör allt man kan för att hitta bagaget.

– Jag har varit i kontakt med Carl och vi tar till oss av kritiken om att informationen varit dålig. Just nu lägger vi allt krut på att hitta bagaget med hjälp av personal från KLM, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM

SAS