Henrik ryter ifrån - mot kunderna

NYHETER

Henrik Pettersson tröttnade rejält på hur kunder beter sig i butiksmiljö. Efter 14 år har han nått bristningsgränsen.

– Jag tycker om mitt jobb, det handlar inte om det. Men kundernas attityd i affären är ett problem, säger Henrik W Pettersson.

Foto: Privat
Henrik W Pettersson har tröttnat på kundernas attityd i affären.

I en krönika som Henrik Pettersson skickade till tidningen Handelsnytt belyste han problem som han upplever i sin vardag som anställd i en matbutik i Värmland.

– Jag förstår att det kan verka som att det är bagatellartade vardagsproblem, men det påverkar vår psykosociala arbetsmiljö.

Det värsta Henrik vet är att hälsa på någon som inte hälsar tillbaka. Och människor som stressat kastar upp varorna på rullbandet utan att ägna personen i kassan en blick.

– Det är själva oartigheten. Man tappar den traditionella kontakten mellan kund och butiksbiträde. Den blir utsuddad i all stress. Jag känner mig överkörd.

Sedan är det de extra sysslorna.

– Du kanske ångrar dig med en kylvara men lämnar den någon annanstans i butiken, vilket gör att den blir dålig och vi får kasta den. Många beter sig som att de bor i butiken och gör som de vill. Men du är en del av någon annan persons arbetsmiljö.

Men det är inte nattsvart när det gäller kundhyfs, Henrik medger att det finns jättemånga trevliga kunder och att det är de som gör att han jobbar kvar.

– Jag skrev den här krönikan för att belysa problemet och väcka debatt, vilket det har gjort. Jag menar inte att folk ska gå runt och säga hej till alla på stan och jag menar inte att uppfostra någon. Folk får tycka vad de vill, men jag vill att man ska få sig en tankeställare.

Och på frågan om kunderna har ändrat sin attityd i butiken sedan Henriks krönika uppmärksammades är svaret positivt.

– Jag har haft mina lediga dagar nu i veckan, men är tillbaka på jobbet i morgon. Jag har inte upplevt det själv men har hört från kollegor att det verkar som att fler har ansträngt sig.

ARTIKELN HANDLAR OM