Facebook fortfarande störst i Sverige

TT

Publicerad 2022-10-12

Snapchat och Tiktok används främst bland personer födda på 00-talet. Arkivbild.

Fler än nio av tio svenskar använder sociala medier, rapporterar Dagens industri. Facebook är fortfarande störst, men har problem med återväxten.

Enbart 19 procent av 00-talisterna använder Facebook dagligen, enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet”, som baseras på intervjuer med närmare 7 000 personer i olika åldrar.

Snapchat och Tiktok används däremot främst bland personer födda på 00-talet. 76 procent i åldersgruppen använde Snapchat på en daglig basis, 52 procent använde Tiktok, enligt rapporten.

Instagram har en bredare publik och används främst av personer födda på 80-, 90-, eller 00-talet. Bland 00-talisterna använde 63 procent Instagram dagligen.

Andelen användare som besöker Youtube varje vecka har sjunkit från 56 procent förra året till 53 procent i år. Videoplattformen används dock fortfarande relativt brett över generationerna, till skillnad från många av de andra plattformarna.

Även det svenska nätforumet Flashback har tappat popularitet. Antalet personer som besökt sidan någon gång under det senaste året har minskat från 24 till 19 procent.

Hos de yngsta barnen, födda på 10-talet, är Roblox den mest populära plattformen efter Youtube. Nästan tre av tio i åldersgruppen använder Roblox dagligen.