Lion Air-flygkraschen i Indonesien

Bakläxa för Boeings katastrofplan

avTT

Foto: Binsar Bakkara/AP/TT
En utredare går igenom saker som hittats efter kraschen i Indonesien. Arkivbild.

Flygkoncernen Boeing får skarp kritik i indonesisk haveriutredning. Konstruktionsfel, otillräcklig pilotutbildning och ignorerade varningar uppges ha bidragit till 189 personers död.

Flera fel gjorde att en Boeing 737 Max störtade utanför Jakarta förra hösten, enligt en rapport från indonesiska utredare. Samtliga 189 personer ombord dog i kraschen.

– Olyckan utlöstes av en kedja händelser, säger den indonesiska utredaren Nurcahyo Utomo under en pressträff, rapporterar Reuters.

Bidragande orsaker till olyckan uppges bland annat vara konstruktionsfel, otillräcklig pilotutbildning och kommunikationsmisstag.

– Utifrån vad vi vet så var det nio saker som bidrog till olyckan. Om en av de nio inte inträffat hade kanske inte olyckan inträffat, säger Utomo.

Systemkritik

Kraschen har kastat ljus på Max-modellens flygsimulator och digitaliserade nödsystem, även kallat MCAS, där läckta dokument från 2016 vittnar om att piloter hade problem att manövrera planet.

"Den här funktionens konstruktion och certifiering var otillräcklig", fastslår utredarna med hänvisning till Boeing som inte informerat Max-piloter om hur de ska hantera eventuella systemfel.

Trots interna varningsklockor togs Boeing 737 Max 8 och 9 i bruk 2016 och var tänkta att stärka det amerikanska bolaget i täten för den kommersiella flygindustrin. Men i stället har två olyckor – i Etiopien och Indonesien – kastat Boeingkoncernen i djup kris. Wall Street Journal rapporterar att Boeings marknadsvärde har sjunkit med över 400 miljarder kronor inom loppet av ett år. Boeing betonar att Max 737-modellen ännu inte är uträknad och underströk i ett pressmeddelande den 30 september att "säkerheten för den flygande allmänheten, piloter och besättning är vår högsta prioritet".

Sviktande säkerhet

Rapporten från indonesiska utredare visar dock att projektet tvingats fram på otillräckliga säkerhetsgarantier.

"Flyghandboken och utbildningen av flygbesättningen inkluderade inte information om MCAS," står det i rapporten.

Boeing 737 Max har fortsatt flygförbud och har i samband med den indonesiska utredningen sänt sina "hjärtliga kondoleanser" till kraschens anhöriga som fått ta del av utredarnas fynd.

– Människor säger hela tiden till mig att släppa det för att hålla mig stark, men hur gör jag det? säger Epi Syamsul Qoma, som förlorade sin son i olyckan.

– Det är inte så lätt. Han var min enda son och jag saknar honom varje dag.

ARTIKELN HANDLAR OM