Agneta Pleijel kräver full uppmärksamhet

Sommar i P1: Agneta Pleijel sommarpratar fängslande om skrivande

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Agneta Pleijel i Sommar i P1.

Hon talar talar inte om samtiden, politiken, Svenska Akademien, Trump eller främlingsfientligheten. Inte heller om något uppenbart spännande, kul eller förfärligt som hänt henne. Ändå är jag djupt fängslad av Agneta Pleijels sommarprogram.

Det passar förvisso riktigt illa till dammsugning eller krusbärsplock. Hon kräver full uppmärksamhet. Låta tankarna vandra får du göra efteråt – det kommer de att göra.

Det handlar om att skriva. Och Pleijel kan fundera över skrivandet så att man själv får en väldig lust att göra det. 

Njutbara citat

Hon funderar så vackert. Jag får vill stapla in det ena njutbara citatet efter det andra.

”Att skriva är att få vistas i andras kroppar.”

Eller om inspirationen: ”Impulser måste komma nyfödda och fräscha som persikor”.

Fast ett så ogenerat upprepande är väl att göra det i överkant lätt för sig. Mitt jobb är att tycka, inte knycka.

Så då tycker jag väl. Att Agneta Pleijel har en mycket behaglig men ändå pregnant röst, att hon lyckas väva in sina låtar väldigt väl i programmet. Talar om musiken, förklarar, funderar högt. Det där måste jag höra (dammsugaren får vänta), tänker jag. Även om det är Olivier Messiaens disharmoniska ”Kvartett för tidens ände”, skriven i ett tyskt koncentrationsläger skitvintern 1940–41.

Tolerant mot misslyckanden

Även de glittrande vackra formuleringarna kan vara krävande. För den som ska skriva om dem. De egna försöken står fram i all sin korviga tafflighet.

Men så säger hon:

”Om man nu blir författare – och det tog mig otroligt lång tid att bli det – då måste man vara tolerant mot sina misslyckanden.”

Och oavsett om vi håller på med sommarpratsrecensioner, uppsatser, noveller för byrålådan eller ett mess till mamma kan det väl vara något att ta fasta på för alla oss som skriver, vill skriva eller inte vågar skriva. 

 

Snabbguide


Skrytkvot
Skvallervärde
Känslostyrka
Humornivå
Åh fan-faktor

 


Första meningen

– Jag är ofta ute och samtalar om mina böcker på bibliotek och andra ställen och jag vet att det i varje publik sitter människor som skriver, vill skriva eller inte vågar att skriva.


Sista meningen

– Ta en paus och våga lyssna till dig själv, sjunk som en sten till din egen unika botten och glöm inte att du är värdefull. 

 


3 typiska låtval
Monica Zetterlund, ”Vart tar vinet vägen när man dricker”.
Olivier Messiaen, ”Quatuor pour la fin du temps”, sats 2.
Ella Fitzgerald, ”Lullaby of Birdland”.

 

avJon Hansson

ARTIKELN HANDLAR OM