Åhléns miss – tog aldrig bort luciabild

NYHETER

I går gick Åhléns ut med att de tar bort kampanjbilden på pojken som är lucia, på begäran från pojkens föräldrar.

Men när Aftonbladet kollar på varuhusjättens Facebook ligger bilden kvar.

– Det är inte möjligt. Det måste jag kolla upp, säger Monica Hultgren, presskontakt på Åhléns.

Under måndagen meddelade varuhuskedjan Åhléns att de tar bort kampanjbilden som under lördagen drabbades av en rasistisk hatstorm.

Familjen till den lille pojken på bilden hade fått nog av uppmärksamheten.

– Av respekt för de inblandade så har vi bestämt att vi ska ta ned bilden från våra kanaler, sa Åhléns marknadschef Lina Söderqvist till SVT Nyheter.

Även Aftonbladet beslutade att ta bort bilden från artiklar och sociala kanaler.

Men på tisdagen ligger bilden fortfarande kvar på Åhléns Facebooksida – en kanal med drygt 180 000 följare. Det förvånar företagets presskontakt Monica Hultgren.

– Nej, men det ska den inte göra. Vi har tagit bort den i går vad jag vet i alla fall. Det måste ha blivit något tekniskt strul i så fall, säger Monica Hultgren på Åhléns.

Hon ber att få återkomma – och 40 minuter senare är bilden borttagen.

”Ytterst beklagligt”

Bilden var dold från Åhléns flöde, men inte raderad. På tisdagseftermiddagen kommenterar Monica Hultgren misstaget:

– Vi tog, som vi informerat om, bort luciabilden från vår Facebookvägg i går. Tyvärr låg en bild kvar i ett bakomliggande fotoalbum som nu också är borttagen.

Att bilden på pojken inte försvann omedelbart är ”ytterst beklagligt”, säger Monica Hultgren.

– Vi ser över våra interna rutiner så att detta inte ska kunna ske igen, skriver Åhléns presskontakt Monica Hultgren i ett mejl till Aftonbladet.

”Ska anpassa oss – men sedan får man hat”

Bilden på en leende mörkhyad pojke i luciakrona fick hatet att koka hos nätets högerextrema.

– Som svensk med utländskt påbrå får man höra att man ska anpassa sig till svenska traditioner, men när man väl gör det så får man massa hat emot sig. Tragiskt, sa en av pojkens släktingar till Aftonbladet.

När Åhléns blev uppmärksammade på de rasistiska kommentarerna rensades de bort. Tusentals privatpersoner gick dessutom in på företagets Facebooksida och skrev positiva saker om bilden. Men under måndagen bad pojkens föräldrar Åhléns att ta bort bilden – något som företaget alltså inte gjort vid lunchtid på tisdagen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Lucia

Åhléns