Så startades hatstormen mot luciabilden

NYHETER

Hatstormen mot Åhléns luciabild organiserades från en sluten Facebook-grupp för svenska högerextremister, avslöjar Expo.

Så här gick det till när hatstormen tog fart den 2 december.

De rasistiska hatkommentarerna mot Åhléns luciareklam och den följande hatstormen organiserades i den slutna högerextrema Facebook-gruppen "Ordet är fritt!". Det avslöjar nu Expo.

Det var fredag den 2 december, strax före klockan 17, som ett av de mer aktiva kontona i den slutna Facebook-gruppen uppmanade gruppens nästan 1 400 medlemmar att skriva till Åhléns.

"Gå in och skriv vad ni tycker! Det är vidrigt gjort av dem att göra narr av våra traditioner så där."

Hatstormen tog snabbt fart.

Grov rasism

Enligt Expo är de som driver Facebook-gruppen aktiva eller öppet sympatiserande med den våldsbejakande nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen. Kommentarsfälten innehåller grov rasism, antisemitism, förintelseförnekande, uppmaningar till folkmord och etnisk rensning, skriver Expo.

Efter hatstormen var fler gruppmedlemmar nöjda, avslöjar Expo. Dagen efter skriver till exempel en användare: ”Fyfaaaan vad mycket hat de får. Jag bara sitter och myser”.

Motreaktionen lät inte vänta på sig. Hatet uppmärksammades i den antirasistiska Facebook-gruppen #jagärhär. Gruppens medlemmar började att skriva kärleksbudskap på Åhléns-sidan.

Tog bort bilden

Flera medier rapporterade om de hatiska inläggen och publicerade artiklar där de bifogade flera exempel på hatkommentarer till Åhléns där de anonymiserat avsändarna.

Flera av dessa kommentarer tycks ha varit skrivna av personer som är medlemmar i Facebook-gruppen "Ordet är fritt!". En användare i gruppen postade under lördagen en artikel från Nyheter24 med kommentaren: ”En del av våra kommentarer e med ser jag”.

En annan användare kommenterade texten med orden: ”Bra jobbat, mina kära näthatare”.

Efter det massiva hatet och på barnets föräldrars begäran tog till slut Åhléns bort luciabilden.

ARTIKELN HANDLAR OM